bezuinigen op de toekomst van schoolkinderen is ongewenst.

17 november 2010

bezuinigen op de toekomst van schoolkinderen is ongewenst.

De meerderheid van de gemeenteraad van Landgraaf heeft besloten de subsidie op onderwijsbegeleiding te stoppen met ingang van volgend schooljaar. Deze bezuiniging betekent een ernstige verschraling van de activiteiten die scholen die scholen kunnen ontwikkelen. Ook is duidelijk dat deze bezuiniging leidt tot een toename van voortijdig schoolverlaters en zogenaamde zorgleerlingen.

Landgraaf heeft tot nu toe een prima staat van dienst wat betreft het terugdringen van het aantal vroegtijdige schoolverlaters. Hoewel er geen een-op-een verband is, is het voor iedereeen (ook de wethouder) duidelijk dat het aantal vroegtijdig schoolverlaters door deze maatregel zal toenemen.

Door op preventie te bezuinigen verschuiven GBBL, PvdA en VVD (en fractie Huth) problemen naar de toekomst. Een toenemend aantal schoolkinderen (en hun ouders) zullen hiervan de gevolgen voor hun kiezen krijgen. Daarnaast zullen de maatschappelijke kosten in de toekomst een veelvoud zijn van de kosten van preventie.

Als regeren vooruitzien is, dan is dit college op dit punt ziende blind.