gehoorschade in gymzalen

27 september 2010

gehoorschade in gymzalen

brief schrijvenVandaag verscheen er op de NOS internetsite een artikel over de gehoorschade die gymnastiekleraren op kunnen lopen in gymzalen met een slechte akoestiek. Het artikel is terug te lezen op http://nos.nl/artikel/187549-gymzalen-veroorzaken-gehoorschade.html. Uiteraard willen we weten of dit probleem ook in Landgraaf speelt. We hebben daarom een brief met een aantal vragen richting college van B&W gestuurd.

Aan het College van Burgemeester en Wethouders en
Van de gemeente Landgraaf,
Raadhuisplein 1,
6371 LA Landgraaf

Landgraaf, 28 januari 2010
Betreft: vragen art. 41, akoestiek gymzalen

Geacht College
Het is een landelijk probleem dat de akoestiek van gymzalen slecht is. Door schreeuwende kinderen, harde ballen en piepende schoenzolen komt het geluidsniveau regelmatig boven de norm van 85 decibel uit. Bij de landelijke vereniging voor gymleraren zijn veertig leraren bekend die kampen met doofheid. Van u willen we graag vernemen
• Is in Landgraaf onderzocht welke gymzalen/sporthallen/zwembad wel en niet aan de geluidsnormen voldoen?
o Zo ja, wat is hiervan het resultaat
o Zo nee, wanneer gaat u dit doen.
• Indien blijkt dat ook in Landgraaf bij gymzalen/sporthallen/zwembad eveneens te hoog is, wat gaat u hieraan doen en op welke termijn.
• Kunnen verenigingen die deze accommodaties van de gemeente hebben overgenomen en die niet voldoen aan de geluidsnormen, de kosten van isolatie bij de gemeente claimen als verborgen gebrek?
• Uitgaande dat het een landelijk probleem is, dus ook in Landgraaf, kunt u nu al hiermee rekening houden bij de volgende begroting.

Bij voorbaat dank voor uw beantwoording

SP Fractie
Ben Rewinkel