extra vergoeding raadsleden voor deelname aan commissies

23 september 2010

extra vergoeding raadsleden voor deelname aan commissies

foto raadhuisOp de agenda voor de raadsvergadering vanavond stonden een aantal voorstellen om het Reglement van Orde van de gemeenteraad én de Verordening Raadscommissies te verbeteren. Eén van die voorstellen was om raadsleden die deelnemen aan bepaalde arbeidsintensieve commissies een extra vergoeding te geven van 5% van het jaarsalaris. Als SP hadden we een voorstel voorbereid om dit niet te doen.
Als SP stonden we alleen met deze visie. We werden weggezet als respectloos naar andere raadsleden. Ook zouden we andere raadsleden wegzetten als zakkenvullers.
Fractievoorzitter Ben Rewinkel hierover: “Dit soort commissies komt niet vaak voor en als SP fractie zijn we van mening dat het deelnemen aan dergelijke commissie behoort tot het normale raadswerk. Dit hoeft wat ons betreft dan niet nog eens extra beloond te worden”.
Helaas steunde geen enkel ander raadslid ons voorstel. Omdat het ons menens is dat we geen extra vergoeding willen boven op het salaris als raadseden én bovenop de vaste onkostenvergoeding, hebben we aangegeven dat we als SP de extra inkomsten zullen terugstorten naar de gemeente.

Amendement, conform artikel 35 reglement van orde van de gemeente Landgraaf
betreft agendapunt 8; verordening raadscommissies 2010 en reglement van orde van de gemeente Landgraaf 2010, gemeenteblad 63.
Betreft het voorstel om bij de verordening raadscommissies bij artikel 2 een lid 7 toe te voegen met de tekst: “Indien de raad besluit om een vertrouwenscommissie of onderzoekscommissie in te stellen dan ontvangen de raadsleden die hierin deelnemen een vergoeding van 5% van de jaarlijkse raadsvergoeding”.

De raad van de gemeente Landgraaf in vergadering bijeen op 23 september 2010

Overwegend dat:
• de gemeente Landgraaf reeds het maximum salaris voor raadsleden betaald
• de gemeente Landgraaf daarboven reeds een maximum tarief onkostenvergoe-ding voor raadsleden hanteert
• de burgers van Landgraaf gevraagd wordt de broekriem aan te halen
• verbonden partijen wordt gevraagd te bezuinigen

Is van mening dat:• het niet correct is om artikel 4 lid 1 van het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden in de verordening raadscommissies op te nemen zonder dat lid 2 van hetzelfde artikel ook wordt opgenomen. Dit vanwege de berekening voor de duur van de activiteiten.
• het in de gegeven omstandigheden niet gepast is om artikel 4 lid 1 van het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden in de verordening raadscommissies op te nemen. Van burgers en verbonden partijen wordt gevraagd te bezuinigen. Raadsleden van de gemeente Landgraaf ontvangen nu al het maximaal mogelijke salaris.
• Het een slecht signaal naar de burgers is als de leden van de gemeenteraad hun maximale salaris en maximale onkostenvergoeding nog verder kunnen verhogen.
• Genoemd voorstel is alleen maatschappelijk aanvaardbaar is als het bruto salaris van raadsleden verlaagd wordt. Dit kan tot maximaal 20%.
• Een onderzoekscommissie is één van de zwaarste middelen die de gemeenteraad tot haar beschikking heeft. Er dient geen financiële prikkel te zijn om dit middel te hanteren. Enkel en louter een politieke.
• Onderzoekscommissies en vertrouwenscommissie komen slechts sporadisch voor. Het maximum van salaris en onkostenvergoeding dat de raadsleden nu al ontvangen moet meer dan voldoende zijn om de extra kosten van verlof nemen en reiskosten te dekken.

Besluit:
De voorgestelde toevoeging bij artikel 2 met lid 7 niet in de verordening raadscommis-sies op te nemen.

En gaat over tot de orde van dag.

Landgraaf, 23 september 2010
Ondertekend door: