SP bijdrage in de gemeenteraad: De Landgraaf

27 mei 2010

SP bijdrage in de gemeenteraad: De Landgraaf

De SP is blij met de brede steun die er was in de commissie grondzaken om “de Landgraaf”, de ringwal waar deze gemeente zijn naam aan ontleend, op te knappen. Deze brede steun was er ook al in 2007. In 2007 toen de raadsleden Rewinkel (SP) en Arends (Pvda) een initiatiefvoorstel met veel succes indienden. Ook de inspreker gaf de commissie mee om dit voorstel te steunen.

Waarom vraagt u zich af kom wij er dan tijdens deze raadsvergadering op terug?

Twee redenen zijn hiervoor. De eerste reden is de wijze waarop er wordt omgegaan met een initiatiefvoorstel dat, nota bene unaniem door de raad is aangenomen. De tweede reden is de financiering van het hele plan.

Hoe gaan we om met een raadsvoorstel? Zowel het college als de raad kunnen voorstellen indienen. Formeel verschillen deze voorstellen niet van status. Een aangenomen voorstel is een aangenomen voorstel, ongeacht of deze door de raad of door het college is ingediend.

In 2007 heeft de raad ingestemd met het voorstel om te investeren in de Landgraaf, naar de kwaliteit die deze verdiend. Het college is hiermee aan de slag gegaan, door middel van het verstrekken van een opdracht aan het IKL. De opdracht werd door het IKL teruggegeven. Maar de opdracht aan het college veranderde niet. De vraag, is dan ook, waarom er nu door het college een voorstel wordt gedaan wat niets meer is, dan het nogmaals bekrachtigen van de intentie om de landgraaf in ere te herstellen? De SP heeft hier geen bezwaar tegen, maar we hadden liever gezien dat tijd en geld waren gestoken in de uitvoering. Er lag immers een raadsbesluit, waarmee het college dit kon doen.

Dan nu het geld. Wij maken ons grote zorgen over de beperkte hoeveelheid geld die worden voorgesteld om met zekerheid aan “de Landgraaf” te besteden. Los van eventuele subsidies kampt het project “de Landgraaf nog steeds, met een tekort van 68.000 euro. Na een valse start van twee jaar wordt het hoog tijd dat dit project de waardering krijgt die het verdiend. Wij zien er dan ook niks in, niks in om deze 68.000 euro onderdeel te laten worden van het volgende richtingendebat. Dat zou betekenen, dat we voor de 3e keer, raadsbrede steun moeten gaan uitspreken voor dit project. Wat ons betreft is, 1 keer voldoende, 2 keer meer dan genoeg, en 3 keer overbodig.

Daarom is ons voorstel aan de raad recht te doen aan “de Landgraaf” en 68.000 euro ten laste te laten gaan van de begroting 2012 respectivelijk 2013. Indien nodig zullen wij hiervoor in 2e termijn een amendement indienen, maar dit verdiend niet onze voorkeur. Een toezegging van het college is voor ons ook voldoende.