RIA: Jongeren en veiligheid in Landgraaf

14 april 2010

RIA: Jongeren en veiligheid in Landgraaf

Voor de verkiezingen is er een hoop ophef geweest over jongeren die overlast zouden veroorzaken. Voor met name Trots op Nederland was dit reden om te pleiten voor meer cameratoezicht in Landgraaf. Gisteravond spraken diverse jongerenwerkers en een delegatie van de politie over criminaliteit en overlast veroorzaakt door jongeren. Opvallende afwezige was de fractie van Trots op Nederland. Jammer want dan hadden ze met eigen ogen en oren kunnen ervaren dat de hoeveelheid overlast en criminaliteit is afgenomen van 2007 naar 2009, zowel in aantal als in de ernst van de overlast. Ook de politie geeft aan dat deze jongerenwerkers zorgen voor een verbetering van de informatie over jongeren. Wat de SP betreft een duidelijk signaal dat voorkomen nog altijd beter is als genezen.

Het extra geld dat beschikbaar is voor de jongerenwerkers is aan het eind van 2010 op. Dit betekent dat zij minder effectief kunnen werken en minder problemen kunnen aanpakken. Tijdens het richtingendebat zal de raad moeten kiezen of hiervoor nog extra budget beschikbaar zal zijn voor 2011 en daarna. Voor de SP staat vast dat het investeren in dure camerabeveiliging eigenlijk geen serieuze optie is. Wat ons betreft is het beter problemen in een vroeg stadium aan te spreken door middel van jongerenwerkers. Deze manier is veel goedkoper en levert meer resultaat op, zowel nu als op de lange termijn. Camera's communiceren niet, jongerenwerkers wel.