RIA; Evaluatie van subsidiering van Sport en Leisure Park Landgraaf

13 april 2010

RIA; Evaluatie van subsidiering van Sport en Leisure Park Landgraaf

In 2008 heeft de gemeenteraad van Landgraaf ingestemd met een subsidie aan het Sport & Leisurepark. Afgesproken was dat deze subsidie zou worden verleend voor 2008 en 2009 met een optie om te verlengen tot 2011. Vanavond vond de afgesproken tussenevaluatie plaats met het oog op het aankomende richtingendebat. De huidige coalitie van GBBL, PvdA en VVD hebben aangegeven bij dit debat 1 miljoen euro te willen bezuinigen. Het is dus nog maar de vraag of de subsidie van de gemeente van 183.000 euro per jaar zal worden toegekend. Het was vanavond dus de kans voor de Sport & Leisurepark om hun zaak te bepleitten. Opvallend detail is dat de wethouder van sport, de afgelopen jaren Harry Leunessen (PvdA) van de gemeente Landgraaf voorzitter is van de Raad van Toezicht van Sport & Leisurepark.

Het Sport & LeisurePark heeft als doelstelling meer mensen te laten deelnemen aan sportactiviteiten. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er investeringen gedaan in o.a. een BMX-parcours en kleedaccommodaties. Deze investeringen zijn gedaan met subsidiegelden vanuit de gemeente, provincie, Rijk en sportkoepel NOC-NSF voor een bedrag van bijna 1,6 miljoen euro. Ook worden er taken uitgevoerd die tot 1 januari 2010 werden gedaan de het Sportservicebureau van Heton.

De belangrijkste vraag die aan de orde kwam was de volgende: Als de gemeente nogmaals 183.000 euro per jaar de komende 2 jaar subsidie geeft, kan dan het Sport & Leisurepark zelfstandig bestaan daarna? Het is vanaf de oprichting van de Stichting Sport & Leisurepark de bedoeling geweest om onafhankelijk te worden van overheidssubsidies binnen 4 jaar. De stichting geeft aan dat met nog eens 183.000 euro voor de komende 2 jaar dit mogelijk zal zijn. Met dit geld zouden dan nog diverse investeringen in een cyclocrossparcours, ict en een beachveld gedaan kunnen worden. En in de toekomst misschien zelfs accommodatie voor naschoolse opvang.

Of de Stichting Sport & Leisurepark Landgraaf de aanwezige raadsleden heeft kunnen overtuigen van hun zaak zal nog moeten blijken. Duidelijkheid hierover zal komen in het eerder genoemde richtingendebat. Daar wordt door de gemeenteraad besloten welke plannen prioriteit hebben. Het coalitieconvenant geeft hierover geen duidelijkheid. Het zal dus nog wel een interessante discussie worden tijdens het richtingendebat. Wij zullen u hierover op de hoogte houden.