onze congresgangers

25 april 2010

onze congresgangers

SP landgraaf congres 04-2010
Zaterdag togen we vanuit Landgraaf met z’n zessen richting XVIIe congres in de Amsterdam Convention Factory. Eerst met de trein naar Heerlen om dan samen de andere Zuid-Limburgse afdelingen met de bus. Dit congres stond geheel en al in het teken van de verkiezingen voor de Tweede Kamer op 9 juni.

Na de presentatie en bespreking van de kandidatenlijst was er een geweldig intermezzo waarin partijvoorzitter Jan Marijnissen cateringmedewerkers, een postbesteller, een thuishulp en schoonmakers interviewde over de gevolgen van de marktwerking in hun sectoren. De gevolgen voor de mensen aan de onderkant van de salarisschalen zijn dramatisch. Dit terwijl de top zich blijft verrijken.

Voor wie denkt dat de partijdemocratie bij de SP niet werkt. Vanuit heel wat afdelingen waren in totaal 395 wijzigingsvoorstellen voor het verkiezingsprogramma ingediend. Na twee ronden van discussie werden nog 212 voorstellen in stemming gebracht. De andere voorstellen waren of door de programmacommissie overgenomen of waren door de indieners ingetrokken.

Met een staande ovatie werd afscheid genomen van Agnes Kant als lijsttrekker. In zijn ijzersterke “maidenspeech” met de titel 'Het is tijd voor de grote schoonmaak' kreeg Emile Roemer eveneens een staande ovatie. Het hele tekst is overigens te vinden op www.sp.nl

SP Landgraaf congres 04-2010
Bovenstaande foto de Landgraafse afgevaardigden zonder José, maar mét Emile Roemer.

Soms kom je op zo'n congres de meest vreemde figuren tegen. Eerst waren er studenten van Rood die in boevenpakjes het podium opkwamen om hun studiebeurs terug te pikken. De "stufidieven" zitten echter niet bij de SP maar bij D66, PvdA, GroenLinks en de VVD.
SP Landgraaf, congres, schoonmaaksterNa afloop kwamen de schoonmaaksters de SP-ers voor hun steun bedanken.
SP Landgraaf, congres, schoonmaakster