zoekfunctie op de nieuwe website gemeente

13 januari 2010

zoekfunctie op de nieuwe website gemeente

Zo af en toe wil je wel eens wat opzoeken op een website van de gemeente. Meestal krijg je de informatie die je wil hebben met enkele muisklikken. In Landgraaf moet een nieuwe website het allemaal nog veel makkelijker maken. De gemeente zet zwaar in op digitale dienstverlening. Ze zijn zelfs al gaan twitteren. Wil je echter op de website informatie zoeken, ja dan kan het gebeuren dat dit niet zo makkelijk gaat als het zou moeten. Ook kun je wonderlijke documenten voorgeschoteld krijgen, waar je het bestaan eerder niet van wist. We webben over een digitale speurtocht aan het college een open brief geschreven.

Geacht College,

Op een uitgebreide website zoals van een gemeente is de zoekfunctie het hart van het programma. Het is een essentieel onderdeel om op een snelle manier de informatie te krijgen die je als burger wenst. Op dit moment is een deel van de website van de gemeente Landgraaf vernieuwd.

Vanwege onze SP hulpdienst wilden wij een oudere dame helpen bij een aanvraag voor taxivervoer. Zij had recent twee keer een herseninfarct gehad. Dus als eerste vragen we in de zoekfunctie naar “taxivervoer”. Komt er een verwijzing naar het document: “Inventaris_Ubach_over_Worms_1932-1981.pdf (19-11-2009)”. Niet echt wat je zoekt.

Dan maar proberen met de zoekterm “gehandicaptenvervoer”. Daar krijg je al helemaal geen resultaat op.
Dan maar eens “Wmo aanvraag” ingetikt. Wat dan komt is hoe tevreden de kranten aan het loket voor Zorg en Welzijn in 2008 waren. Ook niet echt wat we zoeken. Ondertussen zijn we dus in 2010 niet meer zo tevreden.

Ook bij alleen de term “Wmo” komen er verwijzingen naar stukken die ons nu helemaal niets interesseren.
De oudere dame hebben we maar geadviseerd met haar dochter door de winterse kou naar het gemeentehuis te gaan.

Na deze teleurstellende resultaten van de zoekfunctie toch maar eens verder gekeken hoe andere vragen verwerkt worden.
Bij “uitkering aanvragen” wordt je verwezen naar het online een afspraak maken met de afdeling burgerzaken voor het aanvragen van een paspoort, ID-kaart of rijbewijs. Wat je als eerste zou verwachten als je een uitkering wil aanvragen, ISD BOL, staat er niet bij.

Dan eens op wat heel anders zoeken, misschien is de gemeentelijke site alleen maar allergisch voor alles wat met Wmo of uitkeringen te maken heeft. Als we de term “armoedebeleid” intikken krijgt de vrager als document de samenstelling van het college van B&W. Het lijkt wel of er een cynische grappenmaker achter deze zoekfunctie zit.

De gemeentelijke website vernieuwen is zeker geen sinecure. Zeker niet nu de gemeente heeft ingezet op het verbeteren van de dienstverlening aan de burger via internet. Een goede website staat en valt bij een zoekfunctie die snel en adequaat de burger leidt naar de informatie die hij zoekt. Met bovenstaande voorbeelden is duidelijk dat op dit gebied er heel snel het nodige verbeterd moet worden. Wij willen u daarom voorstellen hier prioriteit aan te geven.

Met vriendelijke groet,

De SP fractie