Uitslag enquête over verkeersveiligheid Achter den Winkel

26 januari 2010

Uitslag enquête over verkeersveiligheid Achter den Winkel

De SP afdeling Landgraaf heeft vorige week de bewonerscommissie Altitudo ondersteund met een enquete over de verkeersveiligheid in hun buurt. De commissie maakte zich al enige tijd zorgen over de verkeerssituatie rondom basisschool Gravenrode en Zorgcentrum de Dr. Calshof. Om te weten te komen of de rest van de buurtbewoners deze zorgen deelt heeft de bewonerscommissie vorige week een enquête gehouden. De uitslag is nu bekend en spreekt voor zichzelf. Wat vooral erg opvallend is, is de hoge respons namelijk 78%.

Van de 115 verspreidde formulieren zijn er maar liefst 90 retour ontvangen. Tijdens het ophalen van de formulieren hadden veel bewoners het formulier al in de hand als ze de deur openden. Hieronder volgen de antwoorden op de vragen:

1. Bent u tevreden met de huidige ontsluitingsweg van uw woning naar de Hoofdstraat?
Ja = 11 reacties (12%) Nee = 78 reacties (87%) Ja/Nee = 1 (1%)
2. Heeft u zelf al met een onveilige (verkeers)situatie te maken gehad?
Ja = 37 reacties (41%) Nee = 53 reacties (59%)
3. Vindt u dat de huidige toegangsweg kan leiden tot onveilige situaties?
Ja = 84 reacties (93%) Nee = 4 reacties (4%) Geen mening = 2 reacties (2%)
4. Vindt u dat er een ontsluitingsweg richting Einsteinstraat moet komen?
Ja = 79 reacties (88%) Nee = 9 reacties (10%) Geen mening = 2 reacties (2%)

De laatste vraag van de enquête was open. Deze vraag ging over wat de bewoners nog meer kwijt wilden. Hierop is volop gereageerd. Deze zijn in een rapportage samengevat door de bewonerscommissie en zijn in lijn met de uitslag hierboven. Daarnaast heeft de bewonerscommissie inmiddels gesproken met een afvaardiging van Zorgcentrum Dr. Calshof en van Basisschool Gravenrode. Op korte termijn zal de bewonerscommissie het initiatief nemen om alle direct betrokkenen om de tafel te krijgen.