Kandidaat van de week: Frits Kusters

18 januari 2010

Kandidaat van de week: Frits Kusters

In het eerste deel van zijn werkzame leven was Frits actief als mijnwerker. In 1970 beeindigde hij zijn ondergronds bestaan en maakte de overstap naar de Nederlandse Spoorwegen in Heerlen. Hier werkte hij 30 jaar als bevelvoerder van de brandweer. In deze periode was hij actief vakbondslid en lid van de Ondernemingsraad.

Maar Frits is naast zijn werkzame leven ook heel actief geweest. Hij is onder andere Erelid van de wijkvereniging Mijnbuurt en bestuurslid van de Bewoners Belangen Vereniging Nieuwenhagen. Maar de grootste passie van “Opa Frits” is toch echt speeltuin Het Eikhoorntje, waarvan hij medeoprichter is. Inmiddels is hij ook al 20 jaar voorzitter van het speeltuinbestuur. Voor al deze zaken werd Frits in 2007 Lid in de Orde van Oranje Nassau.

Hij vindt het belangrijk dat de komende generaties onbevangen kunnen spelen in een veilige speeltuin. De speeltuin speelt een belangrijke rol voor de leefbaarheid van een wijk. Grote attractieparken zijn leuk, maar bij de speeltuin om de hoek kun je nog voor 1 euro terecht. Dat is waar Frits zich voor inzet. Ook na 3 maart.