Lintjes doorknippen en prijzen uitreiken

18 november 2009

Lintjes doorknippen en prijzen uitreiken

Kent u ze? Die politici die voor de verkiezingen iedere gelegenheid aangrijpen om met hun foto in de krant te komen. Waar ze zich normaal weinig laten zien, kun je kort voor de verkiezingen niet om ze heen. Dat dit ook verkeerd kan uitpakken bleek afgelopen zaterdag tijdens de proclamatie van de Stadsprins van Landgraaf. Een grap werd uitgehaald met wethouder van cultuur Harry Leunessen (PvdA).

In de volle zaal van het Streeperkruis in Schaesberg werd afgelopen zaterdag de nieuwe stadsprins uitgeroepen. Voordat dit gebeuren kon moest eerst de oude Stadsprins aftreden en de sleutel teruggeven aan het gemeentebestuur. De oude Stadsprins Maurice II, oftewel Maurice Rohan, nummer 10 op de kandidatenlijst van de SP voor de komende verkiezingen, zou de sleutel teruggeven aan wethouder Leunessen. Het grote moment was alleen anders dan dat de wethouder zich had voorgesteld.

Maurice brak de sleutel op het podium over. Wat de wethouder niet wist was dat het ging om een nepsleutel. Ingewijde weten dat de sleutel van metaal is en niet van hout. Duidelijk was dat Leunessen dit niet verwachtte. Na een kort moment van verrassing bedankte de wethouder stadprins Maurice II voor een mooi carnavalsjaar. Applaus volgde. Nog steeds een beetje verward over wat hem gebeurde wilde Leunessen van het podium lopen. Net op het moment dat de wethouder richting zaal wilde lopen, riep Maurice hem bij zich en toverde de echte sleutel tevoorschijn. De zaal moest er kostelijk om lachen. En toen de wethouder zich realiseerde wat hem was overkomen kon hij de humor er ook wel van inzien.