Veel gebouwd en gesloopt in 2008 (bron L1)

25 augustus 2009

Veel gebouwd en gesloopt in 2008 (bron L1)

Ondanks de economische crisis zijn er in 2008 meer nieuwe huizen gebouwd, en meer oude huizen gesloopt dan dat de Provincie Limburg had geraamd. Dat blijkt uit de Woonmonitor Limburg 2008.

Vorig jaar zijn er net geen 51 honderd nieuwe woningen bijgekomen. Dit is meer dan de bedoeling was, omdat de provincie wil dat er tussen 2006 en 2009 gemiddeld zo'n 4000 nieuwe woningen per jaar worden gebouwd. Aan de andere kant zijn er vorig jaar zo'n 14 honderd woningen gesloopt. De provincie ging uit van een kleine duizend.

Opvallend is dat er maar weinig goedkope koopwoningen zijn bijgekomen. Maar zes procent van de nieuwbouw valt onder deze categorie. En dat terwijl de provincie vindt dat zeker 28 procent van de nieuwbouw ook betaalbaar zou moeten zijn voor starters.

Bovenstaande van www.l1.nl

Als SP hikken we al lang tegen het feit dat er veel sociale woningbouw gesloopt wordt terwijl we hiervoor weinig in de plaats komt. Er wordt in de bouwplannen van Landgraaf, Parkstad, maar ook Limburg, volstrekt te weinig gebouwd naar behoefte. Dit artikel op L1 is wederom een bevestiging van onze stelling. Het is bijzonder dat we in onze visie nu gesteund worden door de provincie.