CDA Landgraaf veroorzaakt onrust bij bewoners Op de Bies

10 augustus 2009

CDA Landgraaf veroorzaakt onrust bij bewoners Op de Bies

In Landgraaf Aktueel van 5 augustus was te lezen dat fractievoorzitter Sjef Jonker van het CDA vragen heeft gesteld aan het college van B&W over geluidshinder. Hij schrijft “… de onvoorstelbare herrie die gemaakt werd bij Biespop.”, maar ook dat het CDA zich niet kan voorstellen dat de gehandicapte mensen geen last zouden hebben van deze geluidsoverlast.

Meneer Jonker lijkt namens het CDA de weg helemaal kwijt. Het was absoluut géén onvoorstelbare herrie en de bewoners van Op de Bies hadden geen last maar plezier. Waar haalt hij namens het CDA de wijsheid vandaan om te suggereren dat de leiding en vrijwilligers van Op de Bies een festiviteit voor bewoners organiseren waarbij deze bewoners (geluids)overlast zouden hebben? Het tegendeel is waar en is op bijgaande foto’s van de gezichten af te lezen. Het is een schandelijke voorstelling van zaken van het CDA om te veronderstellen dat medewerkers en vrijwilligers overlast voor de bewoners zouden creëren.

De eerste editie van Biespop gaat terug tot 1997 en sindsdien een jaarlijks terugkerend fenomeen. Het is een festival waar zowel gewone bands als gehandicaptenbands aan meewerken en is een aantal jaren geleden ontstaan toen er een band van Franciscusoord in Exit in G, het Landgraafse poppodium, optrad. Tijdens een bijeenkomst met medewerkers van Op de Bies is toen afgesproken om de mogelijkheid van een groter festival te bekijken met als doel: op een ongedwongen manier een stukje integratie bewerkstelligen. Ouderen en jongeren uit de regio en bewoners en vrienden van Op de Bies zullen worden getrakteerd op stevige rock, relaxte popmuziek en funky sounds, maar ook een flinke dosis cultuur en gezelligheid.

Op de Bies is als ieder ander gehouden aan een vergunning om een dergelijke activiteit te organiseren. En uiteraard zijn in de vergunning geluidsnormen opgenomen. Deze geluidsnormen zijn door de gemeenteraad vastgesteld en de heer Jonker en het CDA zouden dit moeten weten. Er is van zijde van de gemeente een geluidsmeting gedaan en als de heer Jonker zich beter geïnformeerd had, kon hij weten dat Biespop ook dit jaar ruimschoots binnen de gestelde normen is gebleven.

Personeel en vrijwilligers organiseren voor bewoners en omwonenden van Op de Bies jaarlijks een groot aantal activiteiten, niet alleen Biespop, maar ook een vuurwerk met oud en nieuwe, een octoberfest etc. Nog nooit heeft dit tot een probleem geleid, tot nu. Door de actie van de heer Jonker namens het CDA is er nu angst en onrust ontstaan of Biespop volgend jaar nog wel doorgaat. Het is de heer Jonker aan te rekenen dat hij deze onrust bij deze kwetsbare mensen veroorzaakt heeft. Een weinig christelijke gedachte.

Als SP willen we medewerkers, vrijwilligers en bewoners feliciteren met de alweer 12e editie van Biespop. Dat er nog vele mogen volgen.