Via een NK 2009 naar WK 2012

6 juli 2009

Via een NK 2009 naar WK 2012

Het weekend van zaterdag 27 en zondag 28 juni stond in Landgraaf in het teken van net NK wielrennen. Het parcours was telkens van het Pancatiusplein Heerlen via een aantal ronden naar het eindpunt in Megaland Landgraaf.

Zaterdagochtend fietsten de ‘elite vrouwen’ 7,5 ronden (117 km) waarbij Marianne Vos de titel pakte.

Om 13.30 was de start van ‘de beloften’, na 10.5 ronden en 164 km beslisten Ramon Sinkeldam en Steven Kruijsdijk het Nederlands Kampioenschap voor Beloften in de laatste 200 meter. Steven Kruijswijk was net iets sterker en pakte de titel bij de Beloften.

Hoogtepunt was uiteraard de zondag met de beroepsrenners. Zij reden 12.5 ronden, 210 km. In een wedstrijd die lange tijd op slot zat door een zeer vroeg ontstane kopgroep, was het einde
een ware thriller. De mensen aan het parkoers en achter de tv stonden op de banken. De mannen van het "eerste uur" bleken in de finale nog wat in de benen te hebben en zorgden voor een ware titanenstrijd tussen peloton en kopgroep. Uiteindelijk wist Koos Moerenhout met een krachtige jump op en over het uitgedunde kopgroepje te "springen" en de titel te pakken. Net voor Kenny van Hummel en Joost van Leijen

Het was mooi. Maar nu gaat Landgraaf voor het WK in 2012.

Aan het begin van de raadsvergadering van 2 juli kregen de gemeenteraadsleden een collegevoorstel voorgeschoteld om € 75.000, de komende drie jaar te reserveren. Zuid Limburg wil in 2012 de WK wielrennen binnenhalen en Landgraaf zou binnen het geheel drie activiteiten krijgen.

1. doorkomstplaats van de tijdrit voor professionals;
2. gastgemeente van de breedtesportactiviteiten en
3. start en finishplaats van de toertocht met 15.000 deelnemers.

In de begroting van Landgraaf is jaarlijks een bedrag opgenomen van € 40.000 voor wielerevenementen. Om de komende drie jaar hier telkens € 25.000 voor opzij te zetten blijft binnen het budget waarover het college mag beschikken.

Het is het echter de vraag of doorkomstplaats voor professionals bij een WK Landgaaf zoveel geld waard is. De promotiefactor van een doorkomstplaats is volgens onze fractie minimaal. Je ziet op t.v. voornamelijk beelden van de benen van de renners of hun verzet.

Wat volgens ons wel zin heeft, is het breedtesportelement en de toertocht naar Landgraaf te halen.
Wat de SP betreft zou het bedrag dat de komende jaren overblijft besteed moeten worden aan locale wieleractiviteiten, denk hierbij aan de beroemde ‘nacht van Waubach’.