fout in fiets- en voetgangerstunnel Heerlenseweg?

23 juli 2009

fout in fiets- en voetgangerstunnel Heerlenseweg?

Twee van onze leden hebben gisteravond een ongewenst bad moeten nemen. Het regenwater stond in de fiets- en voetgangerstunnel aan de Heerlenseweg 47 centimeter hoog. Deze leden zijn jong en kunnen gelukkig tegen een stootje, maar het is een serieus probleem. Het mag dan wel hilarisch voorkomen, maar het gegeven is bijzonder ernstig, zeker indien dit gedeelte van de binnenring voor autoverkeer in gebruik wordt genomen.

Voor de Landgraafse SP afdeling reden om het college hierover vragen te stellen.

Geacht College,

Gisteravond, 22 juli was er een zomerse plensbui, zoals die wel vaker voorkomt. Van twee SP leden kregen we het bericht dat zij in de fiets- en voetgangerstunnel onder de binnenring aan de Heerlenseweg tot aan de knieën in het water terecht waren gekomen. In eerste instantie hilarisch, maar niet echt. Vandaag zijn wij ter plekke gaan kijken. Het water was inmiddels verdwenen, maar aan de lijn op de muur is nog duidelijk te zien tot hoe hoog het water had gestaan, 47 centimeter. Zie foto.

Het mag duidelijk zijn dat heel veel hemelwater zich hier op het laagste punt tussen Heerlen en Landgraaf verzameld had.

Dat het aantal plensbuien toeneemt, is een algemeen bekend gegeven. Verwacht mag worden dat bij nieuwbouwprojecten hier rekening mee wordt gehouden.

Indien deze fiets- en voetgangerstunnel niet meer toegankelijk is, gaan er op dit punt levensgevaarlijke situaties ontstaan. Fietsers, bromfietsers en voetgangers zullen dan de binnenring op maaiveldhoogte gaan oversteken. Hiervoor is geen voorziening getroffen. Automobilisten zullen op dit punt geen overstekende mensen verwachten. Dat dit leidt tot ongewenste en uitermate gevaarlijke situaties is evident.

Veiligheid voor de burgers is voor uw college steeds een belangrijk punt geweest. Om deze reden is er gekozen om op deze plek te kiezen voor een ongelijkvloerse kruising. Indien er niet voldoende hemelwater afgevoerd kan worden ontstaat er een verkeerveiligheidsprobleem.

Dit leidt ons tot onderstaande vragen:

• Is er bij de planning en uitvoering van deze fiets- en voetgangerstunnel rekening mee gehouden dat we steeds vaker plensbuien krijgen en dat er soms grote hoeveelheden hemelwater in korte tijd afgevoerd moet worden?
• Aangezien het afvoersysteem van hemelwater hier kennelijk niet afdoende werkt, is hier dan sprake van een constructiefout of aan de andere kant verwijtbaar feit?
• Indien er een constructiefout of verwijtbaar feit is, wie is materieel aansprakelijk voor het oplossen hiervan?
• Indien er geen constructie of verwijtbaar feit is waarvoor derden aansprakelijk voor gesteld kunnen worden, hoe denkt u dit probleem (uiteraard voordat dit stuk binnenring door het autoverkeer in gebruik wordt genomen) op te lossen?
• En misschien de belangrijkste vraag is “wanneer zal dit probleem opgelost zijn?”

Bij voorbaat dank voor uw beantwoording.

SP Fractie
Jeanny Berg-Lamers