Requiem voor Essent

16 mei 2009

Requiem voor Essent

Het vorig artikel is geschreven nadat we van het provinciehuis in Den Bosch weer thuis waren en de vergadering nog bezig was. Compleet verbaasd door de draai van de VVD die in de ochtend nog de rug recht hield zagen we hoe zij in de laten middag kozen voor de centen en hun principes aan de wilgen hingen. Hiermee werd het een eerder besluit teruggedraaid.

Een korte terugblik op de meest recente gebeurtenissen:

Op 24 april nam een meerderheid van Provinciale Staten in Brabant het besluit om Essent niet te verkopen, zeker niet aan RWE. Goede twee dagen later kwamen de dreigingen. Om als zelfstandig bedrijf te kunnen investeren zou Essent moeten gaan lenen en winst inhouden. In dat geval is zou het ook onzeker zijn of de 8000 werknemers allemaal hun baan houden.

Een dag later vindt fractievoorzitter Frische (CDA Limburg) dat Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant het besluit van Provinciale Staten naast zich neer moeten leggen en de aandelen van Essent moeten verkopen. SP-fractieleider Coppus noemt het 'ongelooflijk dat Frische oproept om een democratisch genomen besluit te negeren'.

Op 14 mei meldt de Limburgse Werkgeversvereniging LWV dat zij wil dat de verkoop van Essent wordt uitgesteld. Ook vanuit de landelijke politiek wordt van links en rechts aangedrongen op het niet verkopen van Essent.

14 mei is de is provinciale Staten in Brabant opnieuw bijeen. Dit op het verzoek van de oppositie omdat het er op lijkt dat de PvdA gedeputeerde niet bereid is het democratisch genomen besluit uit te voeren. Als eerste spreker diende de fractievoorzitter van het CDA mede namens D66 een motie in om de aandelen te verkopen. Op het einde van het debat hield Mieke Geeraedts van de VVD de rug niet meer recht. Haar eerdere principiële afwijzing was weg en zij en haar VVD stemden nu voor de verkoop. In het journaal gaf ze toe niet voor het principe te gaan, maar voor de centen.

Inmiddels weten wij dat mensen van het CDA in Brabant en (via commentaren) Limburg zich niet bij een democratisch genomen besluit willen neerleggen. Terug naar de vriendenrepubliek?

Mevrouw Moons van de PvdA heeft duidelijk te kennen gegeven om een democratisch besluit niet te willen uitvoeren.

De VVD van Noord Brabant verkoopt haar principiële instelling voor de centen.