Ook Landgraaf wil minder Brussel

30 mei 2009

Ook Landgraaf wil minder Brussel

Op een zonovergoten Raadhuisplein mochten we Kartika Liotard en Ron Meyer ontvangen. Zij staan respectievelijk 2e en 13e op de lijst voor de Europese verkiezingen van 4 juni a.s.. Kartika heeft er inmiddels 5 jaar Europees Parlement ‘op zitten’. Beiden werden in de vorm van een politiek café afwisselend geïnterviewd over uiteenlopende thema’s van Europese bemoeienis, bureaucratie, vrouwenemancipatie, voedselveiligheid, marktwerking en versoepeling van het ontslagrecht. Ook vragen van het publiek over de overlast van de AWACS vliegtuigen, pensioenen of voedselsupplementen kwamen aan de orde.

In drie sessies van telkens ongeveer 45 minuten werd er gesproken en gediscussieerd over hoe lief Europa ons is maar ook waar het echt wel wat minder kan. Het bleek heel helder dat we met de SP heel wat minder Brussel zullen krijgen. Doch verrassend genoeg bleken er ook punten te zijn waar het van de SP best wel wat meer Brussel mag worden.

Alhoewel het niet de opzet van deze bijeenkomst was hebben zich drie mensen aangemeld om lid te worden, twee uit Landgraaf en één uit Kerkrade. Dit is misschien wel typerend hoe helder de boodschap van de SP is die Kartika en Ron kwamen uitdragen.

Een politiek café op het Raadhuisplein is niet wat Landgraaf gewend is. Het aantal mensen dat voor het podium kwam staan was beperkt. Toch waren er heel wat mensen die op wat grotere afstand de gespreken volgden.

Met dank aan Bob Fosko en Umit-C hadden we ook een passende muzikale omlijsting