Dat gaat naar Den Bosch toe (update)

15 mei 2009

Dat gaat naar Den Bosch toe (update)

Vanochtend om half zeven vertrokken vanuit Kerkrade, Heerlen, Maastricht en Venlo Limburgse die-hard’s om bij het provinciehuis en Den Bosch te laten zien dat wij tegen de verkoop van Essent zijn. In Brabant ligt het gegeven dat Provinciale Staten op 24 april in meerderheid tegen de verkoop was, maar dat Gedeputeerde Staten allerhande fratsen zijn aan het uithalen om het democratisch genomen besluit niet uit te voeren. Vandaar nu een spoedvergadering. Vandaar onze ondersteuning naar de SP fractie onder aanvoering van Nico Heijmans.

Voor de deur van het Brabants Provinciehuis leek het een SP reünie. Uit het hele land waren mensen ter ondersteuning gekomen.

Toen de Provinciale Staten van Limburg met ons bezoek vereerden was de ontvangst daar bijzonder koeltjes. Met een malloot als Van Reij (VVD) die schampte of we niet moesten werken. Zo niet in het gastvrije Noord Brabant. De Zuid-Limburgse afvaardiging was als eerste aanwezig. De woordvoerster van de provincie stelde zich voor, liet ons zien waar de vergadering en publieke tribune is en gaf aan waar we koffie en later ook nog heerlijke gevulde koeken kregen.

De eerste spreker, van het CDA, startte direct met een motie. Een motie, samen met D66, die een eerder met meerderheid genomen democratisch besluit teniet werd gedaan. Deze partijen lieten zien slechte verliezers te zijn. Het is te gek voor woorden een besluit na 2 weken weer te willen terugdraaien omdat er een paar kleinere wijzingen in het contract met RWE zijn aangebracht.

Rond het middaguur moesten we de vergadering verlaten om terug naar huis te gaan.