Buurten in Achter de Haesen

16 mei 2009

Buurten in Achter de Haesen

Gisteravond gingen we met buurten in de buurt naar de Schaesbergse wijk Achter de Haesen. We kregen hierbij ondersteuning van Paulus Jansen, lid van de Tweede Kamer voor de SP, bouwkundige.

Bij het buurten in de buurt wilden we achterhalen hoe de bewoners aankijken tegen de plannen van Hestia.

Na afloop stelt Paulus Jansen: “Van de bewoners die ik gesproken heb is de grote meerderheid voor behoud en renovatie. Er is veel onduidelijkheid over de “noodzaak” om de huizen te slopen, eerder onafhankelijk onderzoek zou juist hebben aangetoond dat opknappen goed mogelijk is.”

De weergoden waren ons deze avond zeer gunstig gezind. Tijdens onze route door de buurt bleef het droog. Vijf minuten nadat we klaar waren gingen de hemelsluizen open.

Eigenaar woningcorporatie Hestia heeft het plan om 20% van de buurt Achter de Haesen te slopen. In Parkstad Limburg is er sprake van krimp en de gemeenten hebben afgesproken dat er in totaal 13.000 woning gesloopt gaan worden. In Landgraaf staan ook veel huizen leeg, maar vooral de dure huurwoningen. De eengezinswoningen in Achter de Haesen kosten ongeveer €350 tot €400 per maand en zijn relatief gewild bij de woningzoekenden.

Van bewoners horen we dat de laatste renovatie in 1982/83 was door de toenmalige bouwvereniging Schaesberg. Die renovatie zou in 2007 afgeschreven zijn. In 2008 is er een onafhankelijk onderzoek gedaan door een adviesbureau uit Eindhoven. Daaruit kwam als conclusie dat de duplexen gesloopt zouden worden, de rest van de woningen zou juist gerenoveerd worden. Daar waren de huurders het ook mee eens. Nu staat ook een deel van de eengezinswoning op de nominatie voor sloop.

Diverse mensen hebben ons gebreken laten zien. Hier en daar vallen de ramen bijna uit de muren. Zij zijn bij de laatste renovatie niet verankerd. Ze ‘hangen’ alleen met wat siliconenkit in de muur. Een asbestsanering waar je vraagtekens bij mag zetten. Scheuren waar je met de hand in de spouwmuur kunt. Last van tocht lijken alle bewoners te hebben. Kortom een regen van klachten waarvan veel op slecht onderhoud is terug te voerden.

Bijna huis aan huis wordt er geklaagd over tocht. Men betaald € 121,- tot € 268,- per maand aan ernergiekosten. De isolatie van de woningen is ronduit slecht. Ook hadden nogal wat mensen klachten over de communicatie en informatie van Hestia.
Uit de gesprekken met bewoners bleek dat veel mensen verknocht aan hun buurt zijn. De sloop dreigt ook de sociale structuur te ondermijnen.

De naam Hestia komt uit de Griekse mythologie. Zij is in de allereerste plaats de godin van het vuur en meer in het bijzonder het huiselijke haardvuur. Waar geen haard wordt aangetroffen, is geen gezellige, geregelde samenleving mogelijk. Deze wordt dus door haar gesticht en bevorderd, en dat zowel bij goden als bij mensen.

Er is voor de woningvereniging die haar naam draagt nog een en ander te doen om haar reputatie in deze buurt waar te maken.