Jan de Wit gaat onderzoekscommissie kredietcrisis leiden

22 april 2009

Jan de Wit gaat onderzoekscommissie kredietcrisis leiden

Het Heerlense SP Tweede Kamerlid Jan de Wit wordt de voorzitter van het parlementaire onderzoek naar de kredietcrisis. Dat is gisteren door de Tweede Kamer besloten. De commissie gaat onderzoek doen naar de oorzaken van de crisis en het overheidsingrijpen dat hierop volgde.

Het is de eerste keer dat een SP-er voorzitter wordt van een parlementair onderzoek. Het toont aan dat de SP als grootste oppositiepartij bereid is verantwoordelijkheid te dragen en niet alleen aan de kant staat.

Jan, de felicitaties van de afdeling Landgraaf.

De huidige kredietcrisis is één van de grootste uit de recente geschiedenis en raakt vrijwel iedere Nederlander. De volksvertegenwoordiging moet uit deze gebeurtenis lessen trekken en kijken of de crisis op de juiste manier is aangepakt. Dat moet je op de meest krachtige wijze doen: een parlementair onderzoek.

De SP pleitte al een tijd voor een onderzoek, maar het duurde even voor ook de coalitiepartijen over de brug kwamen.

Tweede Kamerlid Jan de Wit wordt door de partijen in de Kamer gezien als gezaghebbend en ervaren. Eerder was hij lid van de parlementaire enquêtecommissie die onderzoek deed naar de bouwfraude.