Verbetering vergoeding raadsleden vertraagd

4 maart 2009

Verbetering vergoeding raadsleden vertraagd

Verbetering vergoeding raadsleden vertraagd schrijft de Nederlande Vereniging van Gemeenten in haar blad van maart 2009. "Het kabinet wil de behandeling van de beloningsstructuur van politieke ambtsdragers uitstellen tot een volgende kabinetsperiode. Vanwege de huidige economische situatie wil minister Ter Horst (PvdA) niet het salaris van politieke ambtsdragers verhogen.
Dit betekent dat in deze kabinetsperiode geen herziening is te verwachten van de salarissen en vergoedingen van alle gemeentebestuurders. Ook de aanpassing van de onkostenvergoeding (en wachtgeldregelingen) is hiermee voorlopig van de baan."

Beste Guusje Ter Horst, van de SP afdeling Landgraaf hoeft dit onderwerp niet naar een volgende kabinetsperiode verschoven te worden maar kan dit voorstel in zijn geheel in de prullenbak!

Voor Landgraaf geldt dat een raadslid een brutto salaris krijgt van 853,77 euro. Daarbij komt een onkostenvergoeding van 208,35 en een onkostenvergoeding voor internet van 50,00 euro. Daar gaan wat heffingen en kosten van af. Uiteindelijk blijft een nettobedrag van 658,81 euro over.

Voor SP raadsleden geldt dat dit bedrag in zijn geheel aan de partij wordt afgedragen. Een kwart van het netto bedrag wordt door de landelijke partij als onkostenvergoeding op de priverekening geboekt. Als SP stellen we het werk als vrijwilliger in het bestuur of op een andere manier gelijk aan die van een raadslid. Een onkostenvergoeding is dan ook meer voldoende. Idealen draag je niet uit vanwege een salaris. De volksvertegenwoordigers van de SP zijn dus nooit zakkenvullers.

Als de bevolking van Nederland het moet doen met loonmatiging, dan is het niet meer dan gepast dat dit ook geldt voor volksvertegenwoordigers in gemeente, provincie of rijk zich matigen.