EU schrapt gedwongen splitsing energiebedrijven: blaas verkoop Essent en Nuon af

26 maart 2009

De Europese Unie heeft besloten dat energiebedrijven niet meer volledig moeten worden gesplitst. SP-Kamerlid Paulus Jansen wil daarom dat minister Van der Hoeven een stokje steekt voor de verkoop van Essent en Nuon. De Tweede Kamer besloot vanmiddag op initiatief van de SP om hier op korte termijn over te debatteren.

Jansen: “Het blijkt dat Nederland weer veel te ver voor de troepen uitgelopen is. Wij hebben onze publieke energiebedrijven opgedeeld in hapklare brokken voor de buitenlandse energiereuzen. Essent en Nuon dreigen nu tegen de wil van de bevolking en de Kamer te worden opgeslokt door ongesplitste buitenlandse bedrijven. Minister Van der Hoeven moet deze beslissing van de EU aangrijpen om de verkoop aan RWE en Vattenfall tegen te houden.”

Door het besluit van de EU hoeven energiebedrijven zich niet op te splitsen twee aparte bedrijven: een voor de energie en een voor de infrastructuur. Nederland heeft echter vooruitlopend op de besluitvorming in Europa besloten dat dit wel moet. Jansen: “Europa maakt nu een terugtrekkende beweging en in Nederland zitten we met de gebakken peren. RWE en Vattenfall hoeven zich niet meer op te splitsen en gaan voor een spotprijs aan de haal met ons gas en licht.”

De Tweede Kamer besloot vorig jaar dat de energiebedrijven niet overgenomen mogen worden door ongesplitste bedrijven uit het buitenland. Jansen: “Dit dreigt nu dus wel te gebeuren, tijd dus om snel in te grijpen.”

De SP voert al weken campagne tegen de verkoop van NUON en Essent.