Een goed idee heeft vele vaders

22 maart 2009

Een goed idee heeft vele vaders

Vrijdag j.l. kopte het Limburgs Dagblad op de voorpagina van het regionieuws dat in Landgraaf een Stichting de bossen gaat beheren. Landgraaf krijgt binnen twee maanden een stichting voor bosbeheer. Naast de aanleg en het onderhoud van wandel- en ruiterpaden,
gaat de stichting ook de natuureducatie aan scholieren verzorgen. SP Landgraaf feliciteert wethouder Janssen met dit resultaat van ganser harte. Een geweldig idee, maar waar hebben we dat meer gehoord?

Het kantenartikel vermeld verder dat een en ander de uitkomst is van gesprekken die wethouder Freed Janssen (GBBL) heeft gehad met natuurorganisaties zoals het
IVN, IKL, Natuurmonumenten, maar ook agrariërs en de wildbeheerseenheid. Janssen: „Zo’n stichting kan bovendien aanspraak maken op gelden die gemeentes niet krijgen. In Venray hebben we zo’n zelfde stichting bezocht. Toen was hier iedereen enthousiast.”

Ehhh…., toen was iedereen enthousiast? Laat nou twee jaar geleden zo’n voorstel ingediend zijn door de raadsleden Arends (PvdA) en Rewinkel (SP) om het beheer van het archeologisch monument De Landgraaf te realiseren. Ook zij hadden een verhaal over wandel- en ruiterpaden. Ook zij hadden een verhaal over natuureducatie. Wat deze raadsleden verder ook nog voorstelden was het initiëren en coördineren van archeologisch onderzoek, plaatsen van informatieborden, natuurversterking en plaatsing op de monumentenlijst. Toen waren inderdaad ook alle raads- en commissieleden enthousiast. Dit alles onder het motto "Historisch besef is een voorwaarde voor verstandige vooruitgang".

De voorstellen van Arends en Rewinkel hebben geleid tot het omleggen van een ruiterpad. Andere voorstellen zijn voor het publiek (nog) niet zichtbaar. Het huidige idee van de wethouder lijkt een hoog gehalte van “oude wijn in nieuwe zakken” maar aangezien het een-op-een is wat we eerder voorstelden, nu echter op een grotere schaal, complimenteren we de wethouder met dit resultaat.