Donner (CDA) wil pensioenen bevriezen - commentaar

5 maart 2009

Donner (CDA) wil pensioenen bevriezen - commentaar

Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt het plan van minister Donner van Sociale Zaken om de pensioenen de komende vijf jaar te bevriezen.
Dat betekent dat de meeste senioren er de komende jaren geen cent bij krijgen. De pensioenfondsen hebben door de kredietcrisis minder geld in kas dan de wet toelaat. Normaal hebben ze drie jaar de tijd om hun tekorten aan te vullen. Donner geeft ze nu vijf jaar.
De Kamer steunt Donners aanpak. Alleen de SP is woedend, maar volgens een meerderheid ontkomen ook gepensioneerden niet aan de crisis. Als het volgend jaar slechter gaat, sluit Donner niet uit dat de pensioenen zelfs zullen dalen.

Zelf heb ik in een lang verleden op de middelbare school les gehad van Sjang Eussen, bijgenaamd ‘de aap’. Van zijn lessen economie en boekhouden heb ik één ding heel goed onthouden namelijk dat je alleen aandelen moet kopen met geld dat je niet nodig hebt. Onze pensioenfondsen, met vakbonden in het bestuur, hebben deze wijze les kennelijk niet gehad. Zij hebben een belangrijk deel van het spaargeld van werknemers belegd in risicodragende aandelen. Met alle gevolgen die we nu zien.

We hebben na het debacle van pensioenfond AZL geleerd dat je bij pensioenen niet moet uitgaan van waarde- maar van welvaartsvaste uitkeringen. Mensen betalen nu voor een welvaartsvast pensioen. Donner (CDA) is kennelijk van mening dat je dit recht kunt afnemen.

Agnes Kant stelde eerder in een ander verband: “Een recessie bestrijd je niet met het verminderen van koopkracht. Het enige wat Donner hiermee bereikt is dat gewone mensen weer moeten matigen, terwijl er nog steeds geen afspraken zijn over loonmatiging aan de top.”

Verminderen van koopkracht van gepensioneerden is een verkeerde weg. Naast de gepensioneerden zelf zullen de kleinere middenstanders hiervan de negatieve effecten voelen. Foute keuze dus.