Bread & Roses, filmservice voor leden.

13 maart 2009

Bread & Roses, filmservice voor leden.

Op tv en in de bioscoop zijn zelden kritische films of documentaires te zien. We willen op woensdag 18 maart om 19.30 uur in ons kantoor in de Maastrichterlaan voor leden een film vertonen die dat wél is. Aansluitend is er gelegenheid om na te praten.

Als dit idee aanslaat gaan we dit vaker doen.

Als eerste film hebben we gekozen voor Bread en Roses. Een politiek getinte film uit 2000 van Ken Loach over een jonge Mexicaanse vrouw die naar de Verenigde Staten vlucht in de hoop op een beter bestaan.

De jonge Mexicaanse vrouw Maya (Pilar Padilla) vlucht met de hulp van mensensmokkelaars naar de Verenigde Staten, waar ze hoopt op een beter bestaan. Maar wat ze vindt is een nieuwe armoede, ditmaal als schoonmaakster. Maya komt terecht in een leger van schoonmakers, allemaal immigranten van verschillende nationaliteiten die 's nachts de kantoorruimtes in de grote flatgebouwen poetsen. Deze buitenlanders zonder papieren hebben niet de meest prettige arbeidsomstandigheden. Wanneer ze problemen maken, wordt bovendien met de immigratiedienst gedreigd. In tegenstelling tot Rosa weigert Maya zich te onderwerpen aan de arbeidsvoorwaarden en helpt ze mee een vakbond op te zetten.

Ons kantoor aan de Maastrichterlaan is niet al te groot. Aanmelden hoeft niet maar vol is vol.