Akkoord over voorbereidingskrediet kasteel Schaesberg

16 maart 2009

Akkoord over voorbereidingskrediet kasteel Schaesberg

De gemeenteraad is 12 maart met overgrote meerderheid akkoord gegaan met het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van € 150.000,-. Dit voor een vervolgonderzoek naar de mogelijkheden om kasteel Schaesberg op een ambachtelijke manier te herstellen. De SP stemde voor ondanks een aantal ernstige bezwaren ten aanzien van de procedure.

Het is gebruikelijk dat de raadsleden zich in het begin van het jaar uitspreken over hun voorkeuren bij het besteden van het geld dat beschikbaar is voor nieuw beleid. Deze voorkeuren worden dan het zogenaamde richtingendebat met de raadsleden besproken. Door nu een voorstel naar de raad te brengen omzeilt de wethouder het richtingendebat. Dit kan door het geld uit de algemene reserve te halen. Dit betekent dan wel dat het weerstandsvermogen van Landgraaf (wat overigens goed te noemen is) iets verzwakt. Het is niet wat je noemt de ‘Koninklijke weg’.

Als SP zien we het project van kasteel Schaesberg wel zitten. Echter, had niet aan de gemeente Heerlen een bijdrage gevraagd moeten worden. Het kasteel en hoeve zijn voor een belangrijk deel vervallen toen Heerlen nog eigenaar was. Ook had wat de SP betreft Leon Melchior gevraagd kunnen worden een bijdrage te leven. Hij is in de Quote goed voor € 1.200.000.000,--. Hij heeft voor een luttel bedrag de veldbrandstenen van de hoeve en kasteel van de gemeente Heerlen gekocht en daarmee zijn landgoed in Lanaken gebouwd. Aldus niet zo’n gelukkige start.

Het idee om het kasteel en de hoeve op een ambachtelijke wijze te herbouwen is een zo goed idee dat we als SP ondanks bovenstaande bezwaren hebben ingestemd met het voorstel.