SP wil referendum over verkoop aandelen Essent

18 januari 2009

SP wil referendum over verkoop aandelen Essent

De SP in Provinciale Staten wil een referendum over de verkoop van de aandelen die de provincie in energiebedrijf Essent heeft. Volgens de partij moeten de inwoners van Limburg de kans krijgen om zich uit te spreken over de verkoop van het energiebedrijf.

SP Fractievoorzitter Thijs Coppus: “Essent is deels voortgekomen uit Limburgse energiebedrijven zoals de PLEM, Limagas en een aantal lokale energiebedrijven. De Limburgers hebben dit bedrijf dus deels opgebouwd, het is daarom niet meer dan normaal dat de Limburgers ook mogen beslissen over de verkoop van de Limburgse aandelen.”

De provincie Limburg bezit 16% van de aandelen Essent. Verkoop van de aandelen zou de provincie ongeveer anderhalf miljard euro opleveren. Toch is de SP tegenstander van verkoop van de aandelen. Thijs Coppus: “De overheid moet de productie van energie garanderen, zonder elektriciteit en gas staat de hele maatschappij immers stil. Het is onjuist dat de discussie alleen maar gaat over de opbrengsten van de aandelen van Essent. We moeten het hebben over de functie van Essent als energiebedrijf. En dit is niet alleen aan de politiek, maar ook aan de Limburgse bevolking.”

De SP zal binnenkort met een initiatiefvoorstel voor een referendum komen.