Thema-avond "Jeugd op Straat 2008", een valse start?

22 april 2008

Thema-avond "Jeugd op Straat 2008", een valse start?

foto thema-avond Jeugd op Straat 2008
Deze thema-avond was de start van het project “Jeugd op straat 2008”. Doelstelling van deze avond was dat ambtenaren, vertegenwoordigers van bewonersorganisaties, maatschappelijke partners, jongeren en andere belangstellenden onder leiding van de heer Frans Hoeke van organisatie Stavoor op een interactieve manier in gesprek zouden gaan over dit thema. De opkomst met ongeveer 35 mensen en slechts 2 jongeren viel tegen. Zeker als je bedenkt dat de overige aanwezigen voor een belangrijk bestonden uit mensen die er ‘beroepshalve’ aanwezig (ambtenaren, raadsleden) waren.

Wethouder Harry Leunessen opende de bijeenkomst waarna Frans Hoeke de microfoon overnam. De mensen in de zaal werden aangezet om aan de hand van foto’s met anderen, die ze nog niet kenden, in gesprek te gaan over hun jeugd.

Er werd een DVD getoond over een groep hangjongeren in en winkelcentrum die daar eerst wat dolden en vervolgens over gingen tot overlast veroorzaken. Daarna gingen zij zich hinderlijk gedragen, tot agressie toe naar een winkelier. De meningen in de zaal over wat nog wel en wat niet acceptabel was verschilde sterk.

Na een opdracht “jouw kijk op jouw wijk” ging men weer met elkaar over visie en ervaringen met elkaar in gesprek.

Na de pauze werden weer groepjes samengesteld om met elkaar te spreken over elkaars ervaringen wat in het aanspreken van jeugd wel en wat niet gewerkt heeft, hield de schrijver dezes het om 21.30 uur voor gezien.

Deze thema-avond was de start van het project “Jeugd op straat 2008”. Misschien wel een valse start aangezien verleden week dinsdag er nog een bijeenkomst is geweest waar 60 jongeren aanwezig waren. Dat was mogelijk een beter startpunt van dit project geweest.

thema avond Jeugd op Straat 2008