Werkbezoek aan de bibliotheek in Veghel

14 maart 2008

Werkbezoek aan de bibliotheek in Veghel

bieblogo
Als voorbereiding op de besluitvorming die binnenkort door de gemeenteraad moet gebeuren over een nieuwe bibliotheek is een werkbezoek gebracht aan de bibliotheek in de gemeente Veghel (Noord-Brabant). Deze gemeente is qua inwonersaantal vergelijkbaar met Landgraaf en heeft een zelfstandige bibliotheek die landelijk hoog scoort.

Deelnemers aan dit “schoolreisje” waren naast gemeenteraadssleden en ambtenaren ook vertegenwoordigers van de landgraafse bibliotheek, het Bibliotheekhuis Limburg, Seniorenweb, Ouderenwelzijn, Servicegilde Landgraaf, de Vrijwilligerscentrale en uiteraard de uitnodigend wethouder welzijnszaken, Harrie Leunessen.

informatie door burgemeester Arno Frankfort

We werden in het gemeentehuis van Veghel ontvangen door burgemeester Arno Frankort en kregen van ambtenaar Erik Tausch en de directeur van bibliotheek Veghel, Gio van Creij een presentatie van hun cultuurbeleid als geheel en bibliotheek in het bijzonder.

De opzet van de bibliotheek in Veghel kan op een aantal punten een voorbeeld zijn voor het Kennis- Informatie en Adviescentrum zoals dat in Landgraaf wordt voorgesteld tijdens de RaadsInformatie Avond op 25 maart aanstaande.

In Veghel is in het voormalig historisch gemeentehuis een centrale bibliotheek in opbouw waar ook de heemkundevereniging gevestigd wordt. De gemeente, de bibliotheek, VVV en culturele verenigingen hebben er een gemeenschappelijke balie. Verder komt er een ruimte waar maandelijks een nieuwe expositie komt. Ook wordt samenwerking met ondernemers gezocht en gevonden. Uitgangspunt van handelen van deze bibliotheek is samen te vatten in de term ‘cultureel ondernemerschap’.

bibliotheek Veghel

Voor Landgraaf ook interessant is dat er in Veghel, buiten de kern, vijf kerkdorpen zijn. In elke kern is of komt een op de behoefte van dit kerkdorp toegesneden steunpunt van de bibliotheek. Het landgraafse SP idee van elke kern een kernvoorziening zoals een bibliotheek is in Veghel al beleid. Na deze presentatie verwachten we dat Landgraaf dit voorbeeld zal volgen.

Als laatste tijdens deze trip bezochten we het bibliotheeksteunpunt in Boerdonk. Boerdonk is een gehucht van 800 zielen met een eigen bibliotheeksteunpunt, gemeenschapshuis met kleuterklas en basisonderwijs. Een idee voor Rimburg?

Steunpunt Boerdonk

Al met al een inspirerend werkbezoek.