Stop de oorlog en trek de troepen terug uit Uruzgan (actie)

27 oktober 2007

Stop de oorlog en trek de troepen terug uit Uruzgan (actie)

Anderhalf jaar geleden werd de Nederlandse bevolking door de regering een opbouwmissie voorgespiegeld. Het is echter een vechtmissie geworden. Opbouwen doe je niet met gevechtsvliegtuigen en pantzerhouwitzers. Dit is een heilloze weg, daarom moet deze missie niet verlengd worden. Van opbouw is vrijwel geen sprake, de missie is versmolten met de agressieve oorlogsmissie Enduring Freedom, waardoor steeds minder Afghanen nog onderscheid maken tussen de Nederlanders en de Amerikanen. Ook hulpverleners stellen dat oorlog en hulp niet hand in hand kunnen gaan en dat de huidige politiek niet productief is.

Met deze boodschap stonden we donderdagavond in het winkelcentrum Op den Kamp. We hebben veel mensen leesmateriaal mee naar huis kunnen geven. De belangstelling hiervoor was groot. Ook zijn we met diverse mensen in gesprek gegaan. Eén mevrouw had een zoon die er gevochten had en ondersteunde deze actie van harte. Verschillende anderen hadden familie die uitgezonden waren geweest en ondersteunden deze wake. Ronduit ontroerend was de vraag van een jonge vrouw of ze even in stilte in gedachten mocht blijven staan voor het tafeltje met kaarsen.

Groet,
Ben.