‘Draai verenigingen niet de nek om’

1 april 2007

‘Draai verenigingen niet de nek om’

De Landgraafse verenigingslokalen moeten opgelapt worden. Omdat het ruim twee miljoen gaat kosten, denkt de gemeente nu aan fusies.
Minder inwoners betekent ook minder sporters, muzikanten, scouts en scholieren. Handig om even rekening mee te houden als je als gemeente veel geld moet uitgeven voor de opknapbeurt van sporthallen, scoutinggebouwen en scholen.

En veel uitgeven, dat moet Landgraaf. Jarenlang werd het onderhoud aan de bijna vijftig verenigingsgebouwen uitgesteld. Er zou een nieuwe accommodatienota komen. En in afwachting daarvan, moest het reparatiewerk maar wachten. “We hebben dus liggen pitten”, concludeert Patrick Mevissen (GBBL). “Nee, dat niet. Het is een hete aardappel die we met z’n allen bewust voor ons uit hebben geschoven. Maar dat is nu niet langer verantwoord’, zegt wethouder Harry Leunessen (PvdA, accomodatiebeleid).

Collega Marie-José Kamps (PvdA, Beheer en onderhoud accomodaties) verzekert dat het niet zo is dat alle gebouwen nu op instorten staan. Maar een aantal verenigingen is wel al komen klagen.

De reparatiekosten (inclusief investeringen) mogen er zijn, 2,3 tot 2,5 miljoen euro. Leunessen: ‘Maar dat is dus als we alle gebouwen ongewijzigd ophouden en in eigen beheer laten.” Een bedrag dat de gemeente van z’n lang zal ze leven nooit kan ophoesten, weet wethouder Leunessen. “Tenzij we de OZB verhogen, of bijvoorbeeld mensen die een paspoort komen halen flink veel meer laten betalen. Het zal ergens vandaan moeten komen”.

Landgraaf schaakmat? Nee. Het college van B en W heeft de ambtenaren de vrije hand gegeven. De opdracht: bedenk mogelijke oplossingen. Het resultaat: een hele waslijst aan mogelijke fusies of samenvoegingen van groepen en verenigingen om het aantal van die vijftig gebouwen te verminderen. Wel zo logisch, vinden de ambtenaren, omdat het inwonertal daalt.

Enkele voorbeelden: geen Carré meer in Schaesberg en alle gebruikers onderbrengen in het wijkcentrum op het Eikske, nog maar één jongerencentrum per wijk, één speltuin per wijk, sommige basisscholen laten fuseren en sporthallen en – terreinen privatiseren. Maar ook het later pas renoveren van zwembad In de Bende of het voorlopig nog niet één centrale bibliotheek bouwen, werken kostenbesparend.

Leunessen benadrukt dat het slechts om een verkenning van de ambtenaren gaat. “Er is dus absoluut niets definitief!” Wordt het privatiseren, dan ontstaat mogelijk een eerste scheur in de coalitie. “Dit is voor ons een breekpunt. Dat hebben we bij de coalitieonderhandelingen ook al aangegeven”, zegt SP’er Ben Rewinkel. “Privatisering heeft nog nooit iets goed gebracht. Verenigingen moeten straks meer voor hun kopje koffie of de zaalhuur betalen. Gevolg is dat mensen die minder te besteden hebben, afhaken. We mogen de verenigingen niet de nek omdraaien. Zij zijn het cement van de maatschappij.”

Wethouder Leunessen wil niemands nek omdraaien. “Maar we moeten de komende maanden wel keuzes gaan maken.” Op 12 april vergadert de raad over het accomodatiebeleid.