Peiling: SP groter dan PvdA

21 maart 2007

Peiling: SP groter dan PvdA

DEN HAAG (ANP) - De SP is in de wekelijkse politieke barometer coalitiepartij PvdA voorbijgegaan. Als er nu Tweede Kamerverkiezingen zouden zijn, zou de PvdA 27 zetels halen en de SP dertig.

Dat blijkt uit de vrijdag gepubliceerde peiling van Interview/NSS in samenwerking met het tv-programma Nova. De PvdA heeft nu 33 zetels in de Kamer, de SP 25. Uit de barometer komt ook naar voren dat de coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie samen geen meerderheid zouden hebben als er nu verkiezingen waren. Het CDA komt vrijdag uit op veertig zetels, één minder dan bij de stembusgang op 22 november vorig jaar. De ChristenUnie staat op zeven zetels en dat is er één meer dan bij de verkiezingen. Samen behalen de regeringspartijen 74 zetels. Oppositiepartijen VVD en Groen-Links staan stabiel. Ze halen in de peiling evenveel zetels als bij de laatste verkiezingen, respectievelijk 22 en zeven. De Partij voor de Vrijheid staat met een winst van twee zetels op elf. D66, SGP en de Partij voor de Dieren staan in de peiling allemaal op twee zetels.