Inlegvel februari 2007

15 februari 2007

Inlegvel februari 2007

Beste SP-er,

Onze voorspelling van januari is uitgekomen. CDA, PvdA en ChristenUnie gaan samen proberen een nieuwe regering te vormen. Nog een paar formaliteiten en dan is het zover. De Roomsrode coalitie is dan een feit. Het motto van de nieuwe coalitie is: ‘Samen leven, samen werken’. Dit is een slogan die de SP enigszins bekend in de oren klinkt.

In het verleden hadden wij de slogan ´Samen sterk`. Het lijkt erop dat Jan Marijnissen gelijk had op 9 februari bij ´de Wereld Draait Door´. Hij gaf daar aan dat de onderhandelingen hadden plaatsgevonden met de SP aan tafel. Natuurlijk bedoelde hij dit niet letterlijk, want de SP is door CDA en PvdA vakkundig uit de coalitie gehouden. Marijnissen bedoelde dit figuurlijk. Bij ieder besluit in het regeerakkoord hebben de drie coalitiepartijen de hete adem van de SP in de nek gevoeld. Misschien is dit de reden dat nu deze slogan er is uitgerold.
Maarja, daar sta je dan, met een grote, nieuwe fractie van 25 mensen. Die dan aan Marijnissen vragen: Jan, wat gaan we doen? Terwijl ze nog maar weinig kúnnen doen zolang er geen regering is. Marijnissen wordt de nieuwe oppositieleider, als aanvoerder van de grootste oppositionele fractie. "Ik ben van plan met iedereen te gaan praten. Ook met de VVD. Gewoon, kijken op welke punten we kunnen samenwerken. Ik wil constructief oppositie voeren. Niet dat rabiate (= woedende) gehakketak.”
Jan Marijnissen hoopt alsnog op deelname van de SP aan een nieuwe regering. Het is nog maar de vraag hoelang de nieuwe coalitie het met elkaar volhoudt. Het formatieteam staat nog klaar. „Je moet op alles voorbereid zijn. En natuurlijk regeren wij liever." De verkiezingsuitslag geeft hem immers gelijk en Wouter Bos ongelijk.
Een links kabinet, met PvdA en GroenLinks, was de eigenlijke droom van Marijnissen. Dit mislukte met dank aan Wouter Bos. Marijnissen: "Ik ben ervan overtuigd dat we waren geslaagd als we beter hadden samengewerkt. En natuurlijk had er een lijstverbinding moeten zijn van de drie partijen. Toen de PvdA dat weigerde, ging het met hen bergafwaarts. Maar geduld is een schone zaak. Vergeet niet: onze lange mars duurt al dertig jaar.”