7 maart 2007: verkiezingen Provinciale Staten

15 februari 2007

7 maart 2007: verkiezingen Provinciale Staten

Woensdag 22 november is nu ruim twee maanden geleden. Veel SP'ers zijn nog aan het bijkomen van het enorme succes bij de Tweede Kamerverkiezingen. De SP is in 2006 echt groot geworden. De volgende verkiezingen staan echter weer voor de deur. Op 7 maart 2007 zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten. Wat doet de provincie, waarom is het belangrijk dat mensen gaan stemmen en wat gaat de SP in de verkiezingscampagne doen? Een overzicht.

De provincie 'leeft' niet erg en bovendien zijn er maar weinig mensen die weten waar de provincie zich eigenlijk mee bezighoud. Het is dan ook niet voor niets dat de SP provincies wil omvormen tot kleinschalige regio's. Voor de SP is het desondanks van groot belang om na de klapper van 22 november ook bij de provinciale verkiezingen van 7 maart weer een dijk van een uitslag neer te zetten. Deze verkiezingen zullen door iedereen gezien worden als eerste belangrijke toets voor de nieuwe coalitie van CDA, PvdA en CU. Natuurlijk is het ook voor de grootste oppositiepartij een uitdaging. We gaan als SP laten zien dat wij geen ééndagsvlieg zijn. De SP blijft het in de opiniepeilingen na de verkiezingen goed doen. Ook op 7 maart kan de SP weer groeien!

Om goed te scoren bij de Provinciale Staten verkiezingen is het belangrijk om onze kiezers ervan te overtuigen dat het de moeite waard is om hun stem uit te gaan brengen. Dat zal niet vanzelf gaan. De provincie, zoals al eerder is verteld, zegt de inwoners van Limburg niet veel. Waarom is het dan toch van belang om te stemmen op 7 maart?

1. Ook voor Limburg is het belangrijk dat er een grote SP-fractie komt in de Provinciale Staten. De provincie stelt streekplannen op en heeft een belangrijke stem in de jeugdzorg en bij het aanleggen van bruggen, wegen en fietspaden. Ook voor het beleid rondom het openbaar vervoer is de provincie de instantie die het voor het zeggen heeft. En niet te vergeten, de provincie stelt de kaders voor natuur en milieubeleid en heeft een taak in het bevorderen van cultuur en recreatie.

2. De 75 leden van de Eerste Kamer worden gekozen door de leden van Provinciale Staten. De SP heeft nu vier zetels in de Eerste Kamer. Dat kunnen er flink wat meer worden en dat is ook een goede reden om op 7 maart SP te stemmen. De Eerste Kamer controleert de wetgeving en bepaalt mee welke ruimte de regering heeft om haar plannen uit te voeren. Een grote SP fractie in de senaat kan in belangrijke debatten het verschil maken. Denk bijvoorbeeld aan het plan van het CDA om de morsdode Europese Grondwet weer nieuw leven in te blazen. Of de discussie over de toekomst van de NAVO. Juist in dat soort zaken heeft de Eerste Kamer een belangrijke stem.

Ook indirect is de uitslag van de komende verkiezingen belangrijk voor de invloed die de SP kan uitoefenen. In de Tweede Kamer, in de gemeenteraad en niet te vergeten in onze acties. Als we er in slagen om opnieuw winst te boeken, dan kunnen andere partijen steeds minder om de SP heen. We kunnen dan met nog meer vaart verder bouwen aan een socialer Limburg. Het verkiezingsprogramma de SP voor provinciale Staten is te lezen (of te downloaden) op internetadres: www.limburg.sp.nl

Voor Landgraaf staat gemeenteraadslid Ben Rewinkel op de kandidatenlijst voor Provinciale Staten. Hij heeft op de regioconferentie bij de vaststelling van het programma en kandidatenlijst nummer 15 toebedeeld gekregen. Mocht Ben voldoende voorkeurstemmen krijgen en in de Staten terechtkomen, dan heeft hij toegezegd om óók lid van de gemeenteraad in Landgraaf te blijven. Help op 7 maart de SP met een socialer Limburg en kies dan voor Landgraaf: Kies Ben!