SP Inlegvel

15 januari 2007

SP Inlegvel

Beste SP-er,

Het is een beetje vreemd allemaal. Het is januari en het is bijna 15 graden buiten. De natuur is een beetje in de war. Niet dat het heel erg is, want zo koud en regenachtig is ook maar niks. Maar om te beginnen willen wij aan iedereen het beste wensen voor 2007 overbrengen. Dat we allemaal in goede gezondheid ook dit jaar weer ingaan. Nu nog hopen dat de mensen in de kabinetsformatie nu ook weer eens aan ons denken. Denken aan de burger die in de afgelopen jaren zoveel heeft geleden door ontslagen, herkeuringen in de WAO en de onzekerheid over de invoering van de Wmo. De SP heeft tijdens de verkiezingen van november veel gewonnen. Een signaal dat het anders moet!

Verkiezingsbeloftes doen alle partijen. Na de verkiezingen is het dan altijd afwachten of deze ook waar worden gemaakt. De traditionele CDA kiezer heeft in parkstad al afscheid genomen van de partij. De door Balkenende zo vaak geprezen christelijke normen en waarden vind je niet meer bij de Christen-democraten. Het zijn eigenlijk neoliberale met een Rooms jasje. Je zou kunnen zeggen: “Ieder voor zich en God voor ons allen”. Je kunt hier veel van zeggen, maar de lijn van het CDA is de laatste jaren wel pijnlijk helder.

Dan de Christen Unie. Het zogenaamde andere christelijke geluid. Strategisch en progressief. En het moet gezegd worden, de economische paragraaf in het verkiezingsprogramma was iets wat in de buurt komt van het linkse sociale gedachtegoed. Dan komt er normaal altijd achteraan dat ze tegen abortus en het homohuwelijk zijn. Maar dat hebben ze ook duidelijk voor de verkiezingen gezegd, dus dat kan je ze niet kwalijk nemen. Wat wel ernstig is, is dat de economische paragraaf waar de Christen Unie zich zo onderscheid van het CDA nu wordt losgelaten om strategisch mee te kunnen regeren.

Maar de partij die voor de verkiezingen zich het meest heeft afgezet tegen het beleid van vooral het CDA en VVD, is toch wel de PvdA. En wat schetst nu de verbazing? De strijd tussen Bos en Balkenende was niets meer dan een mooie paringsdans om de kiezer een show voor te schotelen. Waar onze partij voor de verkiezingen zo bang voor was is gebeurd. Wat een stem voor Bos was, is een stem voor Balkenende geworden. De rechte rug van Wouter Bos was al zo hard als een elastiek voor de verkiezingen en is nu in de formatie helemaal geknapt voor het CDA. De arbeiderspartij van Willem Drees en Joop de Uyl is niet meer.

Je zou je zelfs kunnen afvragen of de PvdA als linkse partij nog wel bestaansrecht heeft, nu zij zich, na eerst 8 jaar paars, weer in laat met het neoliberale gedachtegoed. Maar het mooiste van dit alles is eigenlijk dat de kiezer zich niet heeft laten foppen tijdens de campagne. Die mensen die de SP al jaren steunen en die mensen die niets zien in het kille neoliberale gedachtegoed weten wat ze willen. Een andere koers voor Nederland. Een sociale en rechtvaardige koers.