Wielerteam SP fietst 'Ride for the Roses'

21 augustus 2006

Wielerteam SP fietst 'Ride for the Roses'

Zondag heeft een wielerteam van de SP meegefietst in de 'Ride for the Roses', een tourtocht van 100 kilometer ten bate van de kankerbestrijding. Het evenement is een initiatief van de Amerikaanse oud-wielrenner Lance Armstrong.

De afstand van 100 kilometer werd afgelegd door 5000 wielrenners uit het heel Nederland en uit omringende landen. Er werd gereden in een gesloten peloton, voorafgegaan door een grote groep prominenten, waaronder de Nederlandse wielerhelden Joop Zoetemelk en Peter Post.

De route voerde de stad Utrecht uit naar het mooie rivierenland. Op fraaie brede wegen werden aanzienlijke snelheden bereikt. Liefhebbers van het echte snelle rijden haalden soms de 50 kilometer per uur. Op plaatsen waar de wegen wat minder royaal waren, schoof het hele pak weer als een harmonica in elkaar en ging het bijna stapvoets verder.

Het keerpunt van de route lag bij Rhenen. Vandaar ging het door de bossen van de Heuvelrug terug naar Utrecht. In Leersum echter werd iedereen in korte tijd doorweekt en in Zeist volgde een heuse wolkbreuk. De goede stemming van de deelnemers had er niet onder geleden. De laatste kilometers van Zeist naar Utrecht werd afgelegd op de vrijgemaakte snelweg. In de stromende regen en met wat wind achter werden snelheden bereikt van boven de 50 kilometer per uur. In Utrecht is het hele peloton gezamenlijk gefinisht.

Het hele SP-wielerteam kwam zonder schade over de finish. De voorlopige opbrengst van de Ride for the Roses vervulde de duizenden renners met trots: er werd voor de kankerbestrijding bijna € 600.000 bij elkaar gefietst.

Zoals u duidelijk kunt zien staat onze eigen Ben Rewinkel op bovenstaande foto, 2e van links.