Sloopplannen

4 november 2010

Landgraafse vragen over sloopbeleid Parkstad Limburg in Tweede Kamer

Het opinieartikel dat regiovertegenwoordiger Irma Koopman en fractievoorzitter Ben Rewinkel schreven over de doorgeschoten sloopplannen in Parkstad Limburg is vandaag als ingezonden brief gepubliceerd in het Limburgs Dagblad. Het volledige artikel staat op deze website met als titel “Bevolkingsafname als glijmiddel om sloop er door te drukken, een opinie.” . Dit artikel is gezien door de SP fractie in de Tweede Kamer. Zij hebben een aantal van onze punten overgenomen in hun vragen aan de regering. Zodra de antwoorden er zijn kunt u deze hier lezen.
De vragen van de SP fractie in de Tweede Kamer over de “krimp’ zijn:

1 mei 2009

Sloopplannen Achter de Haessen,

De sloop van 34 eengezinswoningen en 25 duplexwoningen is ingegeven met in het achterhoofd het teruglopende aantal inwoners in deze regio. Het tweede argument zijn de technische gebreken. Op beide argumenten is heel wat af te dingen wat wij hieronder zullen laten zien.
Vandaag heeft de SP in de buurt achter de Haessen huis aan huis een pamflet in de bus gedaan met de argumenten waarom volgens ons moet zijn voldaan voordat de sloper mag komen.

30 april 2009

Slopen is bezopen

Volgens cijfers van onderzoeksbureau Etil loopt de bevolking in de Parkstadgemeenten minder hard terug dan eerder werd gedacht. Nu wonen er nog bijna 239.000 mensen in de Parkstadgemeenten, in 2040 is dat volgens de bevolkingsprognose teruggelopen tot ruim 190.000. Eerder werd er nog uitgegaan van een daling tot een kleine 170.000 inwoners. Dit meldde www.l1.nl vandaag.
Vraag is nu of de sloopambitie van Parkstad Limburg ook aangepast gaat worden. SP Landgraaf vreest dat voornamelijk de goedkopere huurwoningen onder de sloophamer komen. Is het woningaanbod dan nog wel afgestemd op de samenstelling (van de beurs) van de bevolking? Zolang dat niet duidelijk is;