Vragen aan college over sluiting verzorgingshuizen

5 april 2014

Vragen aan college over sluiting verzorgingshuizen

Geacht College,
Op basis van nieuwe regelgeving van het huidig kabinet zullen volgens berekeningen ongeveer 800 van de 1300 verzorgingshuizen in Nederland moeten sluiten. Enerzijds worden ouderen gedwongen om vanuit het verzorgingshuis te verhuizen en anderzijds kunnen ouderen die nu of straks zorg en een veilige omgeving nodig hebben, niet meer naar een verzorgingshuis.

• Is het college bekend met genoemde bezuinigingsplannen van het kabinet?
  • Weet het college of deze maatregelen ook de Landgraafse verzorgingshuizen met geheel of gedeeltelijke sluiting zal treffen ? En zo ja, welke verzorgingshuizen zijn dat en in welke mate is dat ? Heeft u  hierover al overleg gehad met de verzorgingshuizen?
  • Indien ouderen in Landgraaf gedwongen worden vanuit het verzorgingshuis te verhuizen, welke voorzieningen zijn voor deze mensen getroffen ?
  • Is er in Landgraaf voldoende alternatieve huisvesting ? Hoe wordt de voorkeur van mensen voor een bepaalde wijk of buurt gegarandeerd ?
  • Kan het college garanderen dat ouderen de zorg krijgen die geïndiceerd en nodig is ?
  • Medewerkers die nu in verzorgingshuizen werken zijn niet één op één overplaatsbaar naar andere sectoren van zorg. Is voor deze mensen een scholings- en werkgelegenheidsplan ?
  • De kabinetsplannen maken dat ouderen veel langer thuis moeten blijven wonen. Tegelijkertijd wordt er fors bezuinigd op de gelden voor huishoudelijke zorg. Is Landgraaf hierop voorbereid ?

Ben Rewinkel,
    Fractievoorzitter SP