Ontslag in 4 zinnen.

8 juni 2011

Ontslag in 4 zinnen.

Dat een contract niet verlengd wordt is erg voor degene die het treft. Als dit gebeurd, zonder opgaaf van reden, is niet netjes. Als er geen referentie gegeven wordt, ook al heb je anderhalf jaar harstikke goed gewerkt, doet pijn. Dat er nog geen bedankje van af kan is schandelijk. Dat je naam zelfs niet goed gespeld wordt is een aanfluiting.

Het is erg, niet netjes, het doet pijn, het is schandelijk en een aanfluiting.

Anderhalf jaar werden met veel bombarie alfahulpen een dienstverband bij Meander Hulp Thuis aangeboden. De gemeenten kwamen hiermee van het kwalijke imago van de goedkope alfahulp bij de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) af. Nu, anderhalf jaar later worden deze mensen met lege handen aan de kant gezet. Met een recent arbeidsverleden van slechts anderhalf jaar stopt de werkloosheidsuitkering na een paar maanden. Dan vallen deze mensen terug op de beurs van de partner of anders de bijstand.

En de klanten. Zij kregen bij de overgang de toezegging dat zij hulp vaste hulp zouden behouden. Nu krijgen ze een nieuwe vaste hulp. Je kunt je uitrekenen hoeveel deze toezegging waard is.

Wat anderhalf jaar een goed sociaal beleid was is nu door Meander Hulp Thuis voor zo’n 50 medewerksters een drama. Hoe het door een nog groter aantal kwetsbare hulpbehoevenden wordt ervaren laat zich nu alleen maar raden.