Raad Landgraaf brengt zorgen mijnwerkerspensioenen over

2 november 2014

Raad Landgraaf brengt zorgen mijnwerkerspensioenen over

Op 28 oktober heeft de gehele gemeenteraad van Landgraaf een motie aangenomen waarin het College wordt verzocht om onze zorgen over te brengen aan de betrokken pensioenfondsen en de Nederlandse Bank over de ontwikkelingen rond de overdracht van de mijnwerkerspensioenen.

De pensioenen van 28.000 oud-mijnwerkers en beambten zullen voor altijd bevroren worden bij de overdracht aan Aegon.

Deze mijnwerkers hebben een grote bijdrage geleverd aan de economische ontwikkeling van onze gemeente, onze regio en ons land.

De koopkracht van de pensioenen van de oud-mijnwerkers zal door inflatie dus elk jaar achteruit gaan.

Gelet op de grote groep gepensioneerden die het betreft zou dit ook negatieve economische effecten kunnen hebben in onze gemeente.

De raad is van mening dat de oud-mijnwerkers onze steun verdiend hebben door hun inzet voor onze samenleving. Het een morele plicht is van de Landgraafse politiek om op te komen voor hun belangen. Het bevriezen van de pensioenen een onaanvaardbare aanslag is op de koopkracht van gepensioneerden.

Daarom verzoekt de raad het College om de zorgen over te brengen aan de betrokken pensioenfondsen en de Nederlandse Bank over deze ontwikkeling en deze partijen te vragen om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de pensioenen te blijven indexeren. Tevens vragen we het College samenwerking te zoeken met de Provincie Limburg en de omliggende gemeenten om zo een steviger signaal af te kunnen geven.

Deze motie is door alle partijen ondersteund.