Meevaller 10 miljoen bij afronding faillisement Licom

22 oktober 2014

Meevaller 10 miljoen bij afronding faillisement Licom

Als alles goed gaat ontvangen de aandeelhoudende gemeenten van Licom binnenkort ruim 10 miljoen euro vanuit de failliete boedel van het SW-bedrijf. Ook Landgraaf is een van de aandeelhoudende gemeenten en zal hierdoor ook een flinke financiele meevaller ontvangen. SP-Fractievoorzitter Marc van Caldenberg over dit resultaat: "Voor Landgraaf betekent dit naar verwachting ruim 1 miljoen euro erbij op de rekening. Maar wat nog belangrijker is, is dat met de gemaakte afspraken ook het MKB haar geld terug ziet. Veel ondernemers hebben last gehad van dit faillisement en dit geeft weer een beetje lucht!"

Enkele jaren geleden ging sw-bedrijf Licom met meer dan 4000 werknemers failliet. Het bedrijf had een structureel tekort op haar begroting van ruim 10 miljoen en bleef daarom niet langer overeind. Van de een op de andere dag moest er een oplossing gevonden worden voor de ruim 4000 werknemers en ook bleven er veel bedrijven die samenwerkten met Licom achter met openstaande schulden.

De SW-medewerkers konden vervolgens aan de slag bij het nieuw opgerichte bedrijf WOZL, maar het faillisement moest nog worden afgerond zodat de schuldeisers nog een deel van hun geld terug konden krijgen. "Dat kan nu ook worden geregeld, en als alles een beetje meezit heeft iedereen voor de kerst hun geld. Het is goed dat we de pijnlijke geschiedenis van Licom nu achter ons kunnen laten, en weer naar de toekomst kunnen kijken. Met alle veranderingen in de nieuwe participatiewet komen er nog genoeg uitdagingen op de mensen in de wsw af en daar is alle aandacht voor nodig."