‘Kijk op de wijk’

6 september 2008

‘Kijk op de wijk’

Jurgenslaan huiskamerproject
Met het thema ‘kijk op de wijk’ werden vanochtend diverse relaties van de woningvereniging Ubach over Worms, Hestia groep en Wonen Heuvelsteden door Landgraaf gereden. De relaties waren bewonersplatforms, Raad en Daad, Welsun, ambtenaren, raadsleden en wethouders etc.. Alles bij elkaar een dubbeldekker vol. We kregen een informatie op locatie over een drietal huiskamerprojecten. Ook het project voor dementerende ouderen aan de Maastrichterlaan werd toegelicht. Het is te waarderen dat de informatie niet alleen door de bestuurders van de woningverenigingen gegeven werd, maar ook door de mensen die de huiskamerprojecten als vrijwilliger runnen.

Het is duidelijk dat de diverse huiskamerprojecten voor veel ouderen in een grote behoefte voldoen. Het aantal bezoeker is groot en het aanbod van activiteiten is bijzonder gevarieerd. Niet allen voor de bezoekers wordt in een behoefte voldaan, kennelijk ook voor de velde ouderen die zich vele uren per week inzetten om de zaak draaiende te houden.

huiskamerproject, uitleg

Er is een duidelijk verschil tussen de diverse huiskamerprojecten. De een is meer naar binnen georiënteerd, voor de bewoners van een seniorencomplex. Anderen zijn daarnaast ook sterk naar buiten georiënteerd en hebben een buurtfunctie. Dit is niet alleen een keuze die men zelf maakt, dit is ook gelegen in de wijze waarop een huiskamer project binnen een gebouw bereikbaar is. Is het direct naast de voordeur of moet je eerst met een lift of via een galerij.

Voor veel ouderen is de beschikbaarheid van een dergelijke laagdrempelige voorziening. Een voorziening die aansluit bij de behoeftes van ontspanning, leren, bewegen tot maaltijdvoorziening toe. Hierdoor wordt niet alleen de leefbaarheid in een buurt verhoogt, maar ook kunnen een aantal ouderen hierdoor langer zelfstandig blijven wonen.

huiskamerproject