Keuzes zwembad In de Bende.

1 juni 2008

Keuzes zwembad In de Bende.

zwembad
Zaterdag 31 mei kopte het Limburgs Dagblad “VVD wil nieuw zwembad in Landgraaf”. De VVD Landgraaf vindt het ‘zinloos’ om zwembad In de Bende te renoveren. Als het aan de liberalen ligt, krijgt Landgraaf een splinternieuw bad. „Anders blijf je zitten met de erfenis van oude leidingen en buizen”, voorspelt fractievoorzitter Rien Geutjes. Hij zegt dat nieuwbouw niet veel duurder is. Wat hem betreft, kan de sporthal naast In de Bende eventueel weg. „Uit eerdere onderzoeken is al gebleken dat Landgraaf te veel sporthallen heeft.” Zwembad In de Bende, dertig jaar oud, vertoont steeds meer mankementen. De SP fractie wil eerst een gedegen afweging voordat er een keuze wordt gemaakt.

Bovenstaande stelling van onze liberale vrinden verast ons. Er wordt nu een stelling ingenomen, nog voordat een en ander financieel onderbouwd is. Zijn het niet juist de liberalen die altijd eerst op een deugdelijke financiële onderbouwing hameren?.

Er zijn meerdere opties mogelijk. Ruime renovatie, beperkte renovatie met openhouden, nieuwbouw op dezelfde plek, nieuwbouw op andere plek, allen met een andere consequenties en financieel prijskaartje. Het college van B&W heeft tijdens een RIA (raadsinformatieavond) van veel raadsleden het advies gekregen alle opties van een deugdelijke onderbouwing te voorzien. Met de voorhanden cijfers was het niet mogelijk een besluit te nemen. Toch neemt de VVD nu een voorschot, vreemd, heel vreemd.

Wat het teveel aan sporthalen betreft, het is maar een kwestie van hoe je rekent. Ons lijkt het moeilijk om bijvoorbeeld een zaalvoetbalteam voor volwassenen op de maandagmiddag te laten trainen.