vergadering gemeenteraad 24 april 2008 (deel 1)

24 april 2008

vergadering gemeenteraad 24 april 2008 (deel 1)

raadhuis
Buiten het afscheid van de heer Heinrichs stond slechts één bespreekpunt op de agenda te weten de wijzigingen in de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV). Bij dit punt was er slechts van één partij een bijdrage, namelijk de SP. Hierna de tekst. De burgemeester heeft op onze vraag toegezegd de burgers van Landgraaf via de Landgraaf Koerier in begrijpelijk Nederlands te informeren of hun rechten bij colporteren en venten.

Voorzitter,
Bij deze wijziging van de APV wordt onder andere voorgesteld een aantal zaken, waarvoor nu nog een vergunning van de gemeente nodig is, af te schaffen.
Waar ik het hier over wil hebben is het afschaffen van de vergunningen voor het venten en de ambulante handel langs de deur.

• De eerste vraag die de SP fractie zich stelde was: Waarom is het venten ooit in de APV opgenomen.
• De tweede vraag was: Waarom wordt het nu uit de APV geschrapt?
• En de derde vraag was: Uiteraard of dit (weglaten) het schrappen van een vergunning een gewenste zaak is.

Vraag 1. Waarom is in het verleden besloten, om het aanbieden van koopwaar en diensten langs de deur alleen met een vergunning toegestaan?
Het antwoord op deze vraag is relatief simpel.

Gebleken is dat gewiekste verkopers mensen langs de deur zaken aansmeerden waarvan achteraf bleek dat zij die niet nodig hadden, of spullen en diensten verkochten tegen woekerprijzen.
De overheid heeft dit probleem onderkend en besloten tot bescherming van haar burgers.
Op gemeentelijk niveau werd het venten afhankelijk gemaakt van een vergunning. Dit is een veiligheid voor de burgers vooraf.

Op landelijk niveau is er op 7 september 1973 een wet aangenomen. Ik citeer: “tot het tegengaan van misbruiken bij colportage.” Een bescherming achteraf. Ik kom hier nog op terug.

Vraag 2. Waarom wordt deze bescherming voor de burger uit de APV geschrapt?
Voormalig eurocommissaris en VVD-er Frits Bolkestein heeft het in de Europese Commissie het voor mekaar gekregen dat er een Dienstenrichtlijn werd aangenomen. Een dienstenrichtlijn die aangeeft dat voor venten en colportage geen vergunning meer gevraagd mag worden. U begrijpt, de SP is hier van meet af aan op tegen geweest.

De verkopers van encyclopedieën aan analfabeten mogen weer in de startblokken.
De scharensliep die u oplicht met een rekening per centimeter mag weer opstarten.

Meneer Bolkestein, u bent bedankt!

Vraag 3: Is het schrappen van de noodzaak tot een vergunning een gewenste zaak?
Vraag hierbij was: “Biedt de wet tot het tegengaan van misbruiken bij colportage voldoende bescherming?”
Iemand die opgelicht, bedrogen of misleid is door lieden die van de goedgelovigheid gebruik hebben gemaakt kan straks alleen nog achteraf een beroep op de wet doen.

Men moet zich dan beroepen op het volgende wetsartikel:

Het is verboden in de uitoefening van een beroep of bedrijf door persoonlijk bezoek dan wel door of in samenhang met de aanprijzing van een geldkrediet of van een goed of een dienst in een groep van ter plaatse van de aanprijzing aanwezige personen te trachten een ander te bewegen tot het als kredietnemer deelnemen aan een geldkrediet, dan wel een ander die handelingen te doen verrichten.

Als u het snapt mag u het zeggen.

A: het is duidelijk dat de vergunningsplicht geschrapt moet worden, met dank aan Frits Bolkestein
B: de bescherming van de wet die er overblijft, is voor de gewone burger volstrekt onbegrijpelijk

Afsluitend:
De SP fractie wil de portefeuillehouder daarom vragen gelijktijdig met het veranderen van de APV, deze in de begrijpelijke tekst over het venten zoals van de ConsuWijzer, in de Landgraaf Koerier te publiceren.