Uitslag van het Richtingendebat 2009 en verder.

11 april 2008

Uitslag van het Richtingendebat 2009 en verder.

richtingenbord

Tijdens de raadsconferentie van 7 april j.l. hebben de leden van de gemeenteraad hun prioriteiten aangegeven waar Landgraaf de komende tijd het geld aan moet uitgeven. Zie hiervoor onze berichtgeving op maandag j.l.. Nu is de uitslag van de enquête bekend geworden dus ook waar de prioriteiten komen te liggen. We hebben de prioriteiten van de SP ernaast gezet voor en vergelijk.

De gemeenteraadsleden mochten maximaal 10 voorkeuren aangeven. Werd een voorkeur op nummer 1 gezet, dan kreeg die 10 punten. Voorkeur nummer 2 kreeg 9 punten enz.

De prioriteiten zijn in de volgorde aangegeven van de gezamenlijke gemeenteraad. Achter ieder item ziet u welke prioriteit de SP aan dit item heeft gegeven. We mochten er maximaal 10 aankruisen in volgorde van belangrijkheid.

1. Carrré 1
2. Renovatie zwembad In de Bende 3
3. Bibliotheek 4
4. Wegenbeheer achterstallig onderhoud 9
5. Afstoot en nieuwbouw Basisschool de Wegwijzer
6. Extra middelen t.b.v. armoedebestrijding en schuldhulpverlening 2
7. Randweg Abdissenbosch
8. Uitvoering wijkveiligheidsplannen 5
9. Wegenbeheer ruggegraat & centrum
10. Integrale behoefte voor formatie 10
11. Wegenbeheer woonwijken
12. Centrum jeugd en gezin
13. Verhogen/intensiveren van bereik van Voor- en Vroegschoolse Educatie en de aanpak van Voortijdig Schoolverlaten 6
14. Structurele ruimte subsidie nieuwe verenigingen
15 Subsidie cultuurhistorische beschermd stadsgezicht (rijksmonumenten) 8
16. Verhoging subsidie Openbare bibliotheek
17. Niet doorgaan voorgenomen verlaging subsidie Stichting muziekschool Kerkrade
18. Oprichten stichting de Landgraaf tbv onderzoek, onderhoud, verbetering en educatie. 7
19 Onkruidbestrijding niet chemisch
20. Stadspromotie
21. Marietje Kessels project
22. Budget vrijwilligers (maddays) verhogen
23 Bankjes Brussummerheide
24. Meer kinderen deelnemen aan sport, cultuur of andere activiteiten.

Uiteraard had de SP een nieuw Carré op nummer 1 gezet. Niemand anders heeft dit gedaan. Wél hebben 15 raadsleden Carré op 2 gezet, 6 op nummer 3, en 2 op de 4e plek. Als we dan naar de teneur van een jaar geleden kijken waar gesproken werd om te onderzoeken of zo’n centrum uberhaubt nog wel nodig was, dan is na de actie van de SP de toon nu geheel anders. Alle raadsleden hebben een nieuw Carré een prioriteit gegeven. Zo heeft Carré nu 217 van de maximaal 250 te halen punten gekregen.

De SP had de oprichting van een stichting de Landgraaf tbv onderzoek, onderhoud, verbetering en educatie over het monument de Landgraaf in de prioritering opgenomen. Dit is een logisch vervolg op een initiatiefvoorstel dat de SP had gedaan samen met een lid van de PvdA. Het is daarom bijzonder vreemd dat niemand van die PvdA hier punten aan heeft gegeven.

Daarnaast zijn er nog wat vreemde zaken te zien. Niet chemische bestrijding van onkruid is slecht door één gemeenteraadslid opgenomen in de prioriteiten. Logisch want hierover was al eerder een besluit van de gemeenteraad genomen. Dit geldt ook voor de randweg Abdissenbosch en nog meer punten.

Uiteindelijk is te zien dat 7 van de 10 zaken waar de SP fractie hun prioriteit legt ook in de top 10 zijn terechtgekomen.