Regioconferentie

19 april 2008

Regioconferentie

regioconferentie april 2008, foto Rudy Nordhausen
Vandaag togen we met z’n vieren naar de regioconferentie in het TheaterHotel de Oranjerie in Roermond. Het eerste deel van de conferentie betrof de evaluatie van de Provinciale Statenfractie over de afgelopen periode. Het tweede ging over de concept nota “GEDEELDE TOEKOMST, voorstellen voor participatie, emancipatie en integratie” geschreven door de Tweede Kamerleden Sadet Karabulut en Ronald van Raak. Het was een regioconferentie die door aanzienlijk meer mensen bezocht is dan de vorige edities. Er moesten zelfs stoelen van elders bijgeschoven worden.
Op bovenstaande foto is te zien dat SP-ers niet alleen komen om te luisteren. Bij het geven van op- en aanmerkingen en verbetertips stond het soms file voor de microfoon.

gouvernement Iedere afdeling van de SP legt verantwoording af aan de ledenvergadering. De Statenfractie heeft geen achterban zoals een plaatselijke afdeling. Om deze reden is binnen de SP afgesproken dat zij verantwoording afleggen in de regioconferentie. Bij de uitnodiging was een verslag van de Statenfractie over de thema’s: Intgriteit, Jeugdzorg, Cultuur, Natuur en milieu, Landbouw en dierenwelzijn, Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting, Verkeer en vervoer, Economie en werkgelegenheid, Bestuurlijke vraagstukken, Financiën en ook de communicate en informatieuitwisseling tussen de afdelingen en de Statenfractie. Voor SP leden is het verslag te lezen op: www.spnet.nl/verslagen/regio/regioconf_voorjaar2008_verslagen.php#limburg
Over deze punten, maar ook de politieke agenda van de Stantenfractie is uitgebreid gesproken.

nota gedeelde toekomst Tiny Kox (fractievoorzitter Eerste Kamer) en Jan de Wit (woordvoerder Justitie en Vreemdelingenbeleid in de Tweede Kamer) waren aanwezig om vragen over de conceptnota “gedeelde toekomst” te beantwoorden maar meer nog om concrete voorstellen en zaken die gemist werden mee te nemen en te rapporteren. Dit om het concept verder te verbeteren. Vervolgens wordt het geheel voor finale discussie en besluitvorming aangeboden aan de Partijraad in juni 2008. De definitieve nota zult u ook via deze website aangeboden krijgen.
Voor wie de geschiedenis van de SP kent is de nota een (logisch) vervolg op een visie die al in 1983 is ingezet. In zoverre zal dit visiedocument voor SP een belangrijk uitgangspunt voor de komende jaren worden.
Voor wie het concept nog een wil nalezen: www.sp.nl/service/rapport/080319gedeeldetoekomst.pdf